I dag stod det klart att Freddy Sobin lämnar vd-rollen på Kicks för att få motsvarande uppdrag på sportkedjan XXL. Vi bestämde oss för att ta reda på mer om rollbytet och fick svar från Sobin.
Jag ser det i första hand som att jag går till XXL, då det är ett för spännande uppdrag att tacka nej till. Men det är inte utan vemod som jag lämnar Kicks och Axel Johnson, då det har varit fantastisk att få förtroendet att leda och transformera Kicks såväl som att formera Kicks Group tillsammans med Skincity, säger Freddy Sobin till Ehandel.
Hur känns det?
Det har varit en intensiv och omtumlande dag, både att informera internt i Kicks men också att presenteras som ny vd och koncernchef för XXL.
På frågan om vad han kommer att ha för fokus svarar han undvikande än så länge.
Jag kommer ha fullt fokus på Kicks tills att jag formellt lämnar, och vad gäller XXL får jag återkomma lite längre fram. Men jag ser stor potential att stärka såväl butik som e-handel och ytterligare stärka omnikanalsstrategin. XXL:s unika koncept, starka varumärke och marknadsledande position finns stora möjligheter att kapitalisera än mer på.
Vad tar du med dig från Kicks in i din nya vd-roll på XXL?
Styrkan i omnikanal, förändringstempot som är möjligt när man får med sig hela organisationen, skönhetsbranschens alla möjligheter och inte desto minst erfarenheten av att ha jobbat i en så starkt värderingsdriven och rolig företagskultur.
Han tillägger att han vill göra en djupare och mer datadriven analys innan han uttalar sig om hur han kan stärka upp XXL.
Men vad har du för övergripande mål?
Min övergripande ambition är att stärka och accelerera XXL som den ledande aktören inom sport och friluftsliv, och att förbli den självklara destinationen för kunden.
LÄS ÄVEN: Kicks VD lämnar – drar till XXL Group: ”Inte utan visst vemod”