ANNONS

Därför offrade MQ Joy: "Stoppa blödningen och rädda koncernen"

Går all-in på MarQet.

ANNONS

I går kom beskedet att MQ-koncernen tvingas försätta klädkedjan Joy i konkurs, då man inte längre kan betala sina skulder i tid. Detta trots att fullprisförsäljningen och rörelsemarginalen ökat hos Joy under det andra kvartalet. Men omsättningen föll från förra årets 53 miljoner under perioden till årets 40 miljoner på grund av en lägre reavolym. Resultatet skrevs till negativa 14 miljoner, vilket trots allt är en förbättring från -22 miljoner.

Det räckte dock inte för att rädda kedjan och nu ska 40 butiker avvecklas. Något som naturligtvis kompliceras ytterligare av det rådande läget, där folk i allt högre utsträckning rekommenderas att hålla sig hemma.

Tittar vi sedan på MQ-butikernas siffror syns ett kraftigt fall, inte minst i rörelseresultatet. Det störtdök från -6 till -29 miljoner kronor under det andra kvartalet, medan omsättningen dalade från 371 miljoner till 342 miljoner kronor.

Försäljningsminskningen ligger främst inom vårt egna damsortiment för MQ, förklarar Ingvar Larsson, vd för MQ Holding, i en kommentar.

"Viktigt att visa handlingskraft"

De 119 MQ-butikerna står för 90 procent av koncernens omsättning och styrs i detta nu om till att bli MarQet för hela slanten. Det ser alltså ut som att offra Joy var den enda vägen framåt, för att kunna fortsätta omdaningen av MQ-butikerna.

Jag tror att det är viktigt för MQ att visa handlingskraft och visa marknaden att man kan stoppa blödningarna och rädda koncernen. Lite motsägelsefullt är det dock att Joy har haft bra försäljningssiffror under de senaste månaderna. Nu tror jag dock att man bedömt att det är de andra delarna av företaget som behöver allt fokus för att överleva i en tuff tid, säger Lars-Henrik Andersson, konkursförvaltare på Cirio Advokatbyrå till modebranschtidningen Habit.

Han uppger också att det inte hört av sig några intressenter och att han tror att det stora antalet butiker kan ställa till det, då konsumenternas beteenden har förändrats.

Nils Lund
nils@ehandel.se