Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Därför nobbar kunderna din e-handel: "Har stor betydelse"

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Långa laddtider stör allra mest.

ANNONS

Onlinekunderna blir allt mer otåliga och skummar igenom sajterna allt snabbare. Det visar en ny undersökning framtagen av Contentsquare.

Enligt rapporten har sessionslängden, den tid som spenderas på webbplatsen, under det senaste året minskat från 5,9 till 5,7 minuter bland datoranvändare.

Bland mobilanvändare minskade tiden från 2,9 till 2,6 minuter. Samtidigt minskade andelen besök som leder till försäljning med 3,5 procent jämfört med föregående år.

Trenden med att "skumma igenom" igenom webbplatser, är inte ny, men den har stor betydelse i branschen och fortsätter dessutom att öka, säger Abdi Essa, vp Emea North på Contentsquare.

E-handlare bör se över möjligheter att spara tid, förbättra effektiviteten och öka engagemanget för att behålla besökare på webbplatsen och öka konverteringen.

Laddtider mest störande

Att e-handla är ju tänkt att vara smidigt, men 37 procent av besöken i nätbutikerna upplevs som frustrerande. Långa laddtider är det som retar upp e-handelskunden allra mest, och där ligger den magiska gränsen på tre sekunder.

Det till trots är det nästan var femte sajt som tar mer än tre sekunder att ladda.

Genom att se till att laddningstiderna är under en sekund kan företag minska andelen som lämnar webbsidan utan att klicka vidare med 4 procentenheter, från 48 till 44 procent.

Gillar inte att scrolla

Och inte gillar kunderna att scrolla heller. Den genomsnittlige besökaren scrollar endast halvvägs ner på en sida. Om de använder en dator vill säga. På mobila enheter visas endast 46 procent av sidorna.

Trenden mot kortare sessioner och minskad scrollning visar att företag bör placera högkvalitativt innehåll och call-to-action på en framträdande plats på sin webbplats, säger Abdi Essa och fortsätter:

En analys av vilka sidor som är särskilt relevanta för användarna visar att mobilanvändare tillbringade en mycket större andel av sina besök på kategorisidor, medan datoranvändare spenderade mer tid på produktsidor.

Dela artikeln: