ANNONS

Därför nobbar kunderna din e-handel: "Friktionslös upplevelse"

Det är viktigt med överensstämmande priser
Istock

Rapport listar vad som skrämmer bort kunderna.

ANNONS

Svenskar retar sig på tomma hyllor och skiftande priser i handeln. Det visar en ny undersökning som Savanta gjort på uppdrag av Pricer. Fler än fyra av tio väljer att lämna butiken utan att köpa något om hyllorna gapar tomma. Närmare hälften, 44 procent, retar sig även på om det är ett pris på webbplatsen och sedan ett annat i den fysiska butiken.

Undersökningen visar att svenskar har låg tolerans för luckor på hyllorna och att tiden då handlare kunde ha olika prissättning på nätet och i butik är förbi för många, kommenterar Fredrik Sunesson, ansvarig för region Sverige på Pricer, i ett pressutskick.

Vidare uppger 66 procent att de blir frustrerade när priserna inte är överensstämmande. Och 65 procent blir missnöjda om priser bara gäller online och sedan inte i butiker.

Konsumenter vill fritt kunna välja om de handlar i butik eller på nätet och vill inte bara ha samma upplevelse i alla kanaler, utan även samma pris och erbjudanden, säger Fredrik Sunesson på Pricer.

Väljer bort butiker

Närmare sju av tio uppger också att de har större förtroende för butiker som har samma pris på nätet som i butik. Och lika många är mer lojala mot dessa butiker.

Konsumenter vill ha en friktionslös köpupplevelse och förväntar sig att kunna handla i den kanal som passar bäst för stunden, till samma prissättning och villkor, kommenterar Fredrik Sunesson.

Vidare upplever 43 procent att butikshyllorna börjat gapa allt mer tomma sedan pandemiutbrottet i mars 2020. Drygt hälften väljer även bort att handla i butiker där produkter saknas på hyllorna – medan 41 procent lämnar affären utan att köpa något.

Under året som gått har de globala logistikkedjorna pressats av pandemin och många handlare har kämpat för att möta efterfrågan. Undersökningen visar dock att detta är ett viktigt område och det finns flera områden som många handlare kan utveckla för att minska risken att missnöjda konsumenter lämnar butikerna, exempelvis effektivisera påfyllningen av varor i butikerna.

Undersökningen har genomförts i flera europeiska länder av undersökningsföretaget Savanta på uppdrag av Pricer. I den svenska delen av ingår ett statistiskt säkerställt urval med 1 000 svenskar över 18 år.

David Gustavsson
david@ehandel.se