Det är fortsatt tuffa tider för LMK Group, som bland annat äger Linas Matkasse.
Vinsten eller rörelseresultatet landade på 3,8 miljoner kronor, i årets andra kvartal. Det är en nedgång med hela 30 miljoner kronor, jämfört med motsvarande period i fjol.
Stigande inflation, konsumentoro och rädsla för recession, kombinerat med förändrat konsumentbeteende i efterdyningarna av pandemin fortsatte att påverka efterfrågan för kategorin negativt under andra kvartalet, skriver LMK:s vd Walker Kinman i rapporten.
Stora besparingar
Redan den 6 juli meddelade bolaget att omsättningen i det andra kvartalet skulle landa på 268 miljoner kronor, jämfört med 381 miljoner i fjol. Antalet kunder har samtidigt droppat från 118 000 till 80 000, det senaste året.
Men att det ändå blev en liten vinst i Q2 beror på att man har sparat in rejält på sina sälj- och marknadsföringsutgifter. Det rör sig om en besparing på 52 procent, jämfört med Q2 förra året.
Prisökningar tillsammans med effektivitetsförbättringar och initiativ inom inköp, samt övriga kostnadsbesparingar, kommer att bidra till att minska effekterna av inflationen och bidra till förbättringar av vinstmarginalen under andra halvåret, kommenterar vd:n.