I dag kom beskedet att Thomas Ekman lämnar Dustin som vd, för att istället axla samma roll hos ägaren Axel Johnson. Nu berättar han för Ehandel om varför han valde att lämna en av landets i särklass mest framgångsrika e-handlare och istället gå till ägarledet.
Jag har känt de senaste fem åren att Axel Johnson är en fantastisk ägare med både ett långsiktigt och kommersiellt tänk och liknande värderingar. Så efter noga överväganden – för vi har ju ändå tagit Dustin till den position vi jobbat oss till så det var lite blandat – så kände jag att det är ett jättefint erbjudande.. Jag fick ett konkret erbjudande igår kväll, som jag tänkte över och när jag vaknade så bestämde jag mig för att det var rätt. Så jag sa upp mig hos Dustin imorse.
Vad är du mest stolt över under de här fem åren på Dustin?
Dels har vi vuxit rejält de senaste fem åren och gjort intåg på nya marknader, vilket är kul. Sen tycker jag också att vi har förtydligat vår position både bland små och mellanstora kunder och företag, men också i den publika sektorn. Och vårt varumärke har blivit starkare i en omvärld som varit ganska stökig de senaste åren.
Vad var det som gjorde att det kändes rätt att lämna nu?
Dels för att Axel Johnson är väldigt spännande. De spänner också över andra områden, med till exempel hela matsidan och andra typer av utvecklingsområden. De investerar i många olika delar, så det lockade naturligtvis. Men det lockar även att följa och driva Dustin ur ett helt annat perspektiv.
Då får du en ny Dustin-vd att brottas med också, hur mycket har du funderat på det?
Haha, det får jag också. Men Dustin får också en huvudägare som kan både insidan och utsidan av bolaget och det tror jag enbart är positivt, när man ska driva bolaget framåt. Jag tror bara att det är en fördel att jag förstår utmaningen det är och också har en djup förståelse för hur det är att driva bolaget operativt. Men det är klart att jag har funderat på det och det ger ju mig mer förståelse för den som bedriver arbetet.
"Trender börjar i konsumentledet"
För att vara Sveriges största e-handlare håller bolaget relativt låg profil. Särskilt om man jämför med vad som skulle kunna kallas för konkurrenter, även om de inte är lika nischade. Trots det växer bolaget så det knakar, vilket har sina förklaringar.
Det är på grund av B2B-delen. Där krävs en annan typ av marknadsföring. Man behöver inte göra lika breda kampanjer riktade mot konsument. Vi är rejält inriktade på IT och jämför man oss med till exempel Elgiganten och Netonnet, som säljer allt möjligt, så finns där ett bredare utbud som behöver en annan typ av kampanjstruktur. Vi kör mycket direktkommunikation till våra kunder och har byggt ett starkt varumärke, där 97 till 98 procent kommer från företagssidan. Men sen är förstås 2 procent av 23 miljarder ganska mycket ändå.
Har det någon gång funnits i tankarna att skrota konsumentdelen och helt fokusera på B2B?
På ett sätt så är det redan så att har du en relation som är 98 mot 2 procent, så har du redan mer fokus på B2B. Men det är bra att också ha fötterna i konsumentsidan. Många trender börjar i konsumentledet. Tittar man rent krasst på det så är vi ofta mer digitala i vårt privata liv än på arbetsmarknaden. Det i sin tur driver beteendeförändringar på jobbet, så fångar vi upp trenderna så kan vi ligga ännu mer rätt i produkterbjudandet tidigare, säger Thomas Ekman.