Igår kom beskedet att Purefun-grundaren Michael Ahlén lämnar vd-rollen, för att istället bli finanschef i koncernen. Bolaget slog igenom i vuxensegmentet, men har sedan introduktionen på börsen breddat affären rejält. I dag har man e-handelsbutiker inom både festkategorin, träningskläder och hundprodukter.
Vi frågade varför han valde att lämna över rodret just nu och istället ta titeln som CFO.
Det var rätt tidpunkt helt enkelt. Jag ska fokusera mer på våra Kinaaffärer, något som jag inte hunnit med riktigt. När man noteras behöver man göra mycket annat som vd, som man annars inte behöver, så jag har tappat lite fokus på Kina. Dels frigör det mer tid för mig åt det, men också till att titta på uppköp och investeringar i andra e-handelsbolag. Så det blev rätt läge att lämna över till Tobias. Han har varit i bolaget i ett och ett halvt år och är jäkligt skarp på e-handel, säger Michael Ahlén till Ehandel.
Vad är det du ska fokusera på i Kina?
Vi har sagt att över rullande tolv månader ska vi minst dubbla inköpen därifrån. Nu köper vi andra varumärken från Europa, men man tjänar mer på att köpa direkt från Kina. Dels på grund av inköpspriset, men också eftersom det är från samma fabrik som de flesta andra varumärken i vår bransch använder. Man kapar mellanhanden helt enkelt.
I samma veva meddelade bolaget att det nya omsättningsmålet lyder: 400 miljoner kronor. Någon tidsram för när eller hur det ska gå till angavs inte.
Varför just 400 miljoner?
Man måste sätta riktmärket någonstans, skrattar Michael och fortsätter:
Det är en fördubbling av vad vi omsatte föregående år och vi kommer att komma dit dels via uppköp och dels organiskt. Så det kan gå fortare eller ta lite längre tid, beroende på om det sker mestadels via uppköp eller organiskt. Det finns väldigt mycket kvar att växa inom inte minst vuxensegmentet. Både i Sverige och i grannländerna. Vi har dessutom nyligen nylanserat Roligaprylar, där finns det också en stor marknad och mycket omsättning att hämta.
"Varit så oroligt i omvärlden"
Att man valde att inte ge någon tidsram var alltså för att ge sig själva lite manöverutrymme.
Vi har ett mål internt som vi tror är rimligt. Men när det har varit så oroligt i omvärlden, man vet ju inte om det dyker upp nya virus, och man är noterade så får man vara lite mer försiktig. Säger man att man ska omsätta en viss summa inom ett halvår och så gör man inte det, kan det bli sura miner.
Jakten på förvärv pågår dock för fullt. I en omvärld där många handlare kämpar finns nämligen möjligheten att helt enkelt få ett bättre pris. Tanken är att hitta bolag som är i, eller närliggande, de segment man i dag verkar i
Vi tittar på en del. Det har ju bland annat varit några konkurser. Där har vi tittat på några alternativ, men inte slagit till och lagt några bud. Det finns en chans också att det kommer en del efter jul och nyår, då många härdat ut och trott att man ska få fart på grejerna men inte lyckats. Vi tittar dels på konkursbon och dels på vanliga förvärv, säger Michael Ahlén.