ANNONS

Därför köper Lyko heta hälsobolaget: "Innovativt"

Lykos vd Rickard Lyko på lagret i Vansbro
Nils Lund/Ehandel

"Väldigt fin produktportfölj".

ANNONS

Lyko har köpt en lång rad skönhetsvarumärken de senaste åren. Och på onsdagen meddelade e-handlaren att man nu även köper Reserol, grundat 2017 av Mikael Lindblad och Magnus Nilsson-Vall.

Reserols mest kända produkt är en tunn film som appliceras på munslemhinnan för att smälta. Sedan så får man i sig reservatrol, som företaget kallar naturens egna anti age-molekyl.

Uppskattas av kunderna

Men varför smälter just det här företaget in så väl i Lykos portfölj? Vi bestämde oss för att kontakta e-handlarens kommunikations- och hållbarhetschef Tom Thörnblom, och han motiverar förvärvet så här:

Reserol har en väldigt fin produktportfölj med hög innovation och god resumé. Där storsäljaren "Reserol boosting films" är ett verkligt innovativt kosttillskott som vi ser att våra kunder uppskattar. Vi ser dessutom ett stort intresse för skandinaviska skönhetsprodukter nere på kontinenten.

Vad är företagets USP?

Alla produkter är utvecklade för att trigga kroppens egna system för att bygga skönhet inifrån och där alla aktiva ämnen valts ut på vetenskaplig grund. Där flera av produkterna har vunnit fina priser, till exempel "Reserol overnight moisture mask" som bland annat utsetts till Årets nattmask 2019 i Daisy Beauty Awards.

Varför köper ni ett bolag i lågkonjunktur? Är det rea nu?

Vi tittar alltid på alla förvärvscase och gör vår egen värdering. Nutrinovate liksom andra säljare väljer nog oss som köpare då vi har goda förutsättningar att vidareförädla deras varumärke, deras bebis.

Är ni ute på en förvärvsrunda? Kan det bli fler köp framåt?

Det kan absolut bli fler köp framåt, det viktiga för oss är att förvärven kompletterar vår befintliga portfölj av egna varumärken på ett bra sätt.

"Vi vinner minst två år"

Fördelen med att köpa externa varumärken för Lyko är att e-handlaren slipper dra på sig höga kostnader för produktutveckling. Samtidigt får företaget som blir uppköpt av Lyko tillgång till jättens väloljade maskineri.

Vi vinner minst två år på att förvärva Reserol. Att utveckla produkter tar lång tid och när vi förvärvar externa varumärken kan vi sedan tillföra vårt ekosystem av allt från logistik, marknadsföring till exponering i butik och på hemsidan på ett sätt som snabbt kan ta ett varumärke till nästa nivå. Långsiktigt är det extra intressant för oss då egna varumärken stärker våra marginaler och skapar unikitet.

David Gustavsson
david@ehandel.se