Enligt företaget är Rituals nyckel till framgång en stor satsning på marknadsföring och varumärkeskännedom, genom det egna butiksnätverket.
Företagets fysiska butiker spelar nämligen en central roll i att driva trafik till e-handeln. De två försäljningskanalerna samverkar och bidrar till Rituals långsiktiga tillväxt.
När vi öppnar en butik i ett nytt område ökar kännedomen om vårt varumärke lokalt. Den fysiska närvaron skapar både synlighet och engagemang, vilket i sin tur driver långsiktig tillväxt – inte bara i butik, utan även online, säger Joakim Klingsell.
Vi vet att många kunder upptäcker oss i butik men väljer att handla via e-handeln och vice versa. Den lokala närvaron fungerar därför som en stark katalysator för vår totala affär, där butik och e-handel samverkar och stärker varandra.
Rituals strategi bygger också på att dra nytta av fördelarna med att vara en del av större shoppingdestinationer. Även om gatubutiker fungerar väl, är köpcentrum den mest prioriterade etableringsplatsen.
Av vårt butiksbestånd i Sverige har vi cirka 90 procent i köpcentrum, både på externa handelsplatser och i citygallerior. Köpcentrum ger en kontrollerad miljö med konsekvent footfall, avslutar Joakim Klingsell.