ANNONS

Därför har Rituals nästan 100 butiker i Sverige - "en stark katalysator"

Joakim Klingsell
"Kontrollerad miljö".

I 25 år har det nederländska företaget Rituals expanderat globalt. De flesta har sannolikt besökt eller åtminstone sett en av varumärkets doftande och stämningsfullt belysta butiker. I Sverige finns Rituals i nästan varje större köpcentrum, och expansionen fortsätter.

Företaget har för närvarande 80 butiker i landet, utöver sin närvaro hos återförsäljare som Kicks och Åhléns. Och under 2025 planerar Rituals att öppna ytterligare två butiker samt omlokalisera tre befintliga enheter.

Rituals har flera ”white spots” kvar i Sverige. Vi kommer under åren att fortsätta vår expansion genom att öppna eller flytta butiker på och till platser som erbjuder en blandning av hög besökstrafik och olika kunddemografi, säger Joakim Klingsell, vd för kedjan i Norden, i ett mejlsvar till Market.

Vad ligger bakom denna kraftiga geografiska expansion?

ANNONS

Enligt företaget är Rituals nyckel till framgång en stor satsning på marknadsföring och varumärkeskännedom, genom det egna butiksnätverket.

Företagets fysiska butiker spelar nämligen en central roll i att driva trafik till e-handeln. De två försäljningskanalerna samverkar och bidrar till Rituals långsiktiga tillväxt.

När vi öppnar en butik i ett nytt område ökar kännedomen om vårt varumärke lokalt. Den fysiska närvaron skapar både synlighet och engagemang, vilket i sin tur driver långsiktig tillväxt – inte bara i butik, utan även online, säger Joakim Klingsell.

Vi vet att många kunder upptäcker oss i butik men väljer att handla via e-handeln och vice versa. Den lokala närvaron fungerar därför som en stark katalysator för vår totala affär, där butik och e-handel samverkar och stärker varandra.

Rituals strategi bygger också på att dra nytta av fördelarna med att vara en del av större shoppingdestinationer. Även om gatubutiker fungerar väl, är köpcentrum den mest prioriterade etableringsplatsen.

Av vårt butiksbestånd i Sverige har vi cirka 90 procent i köpcentrum, både på externa handelsplatser och i citygallerior. Köpcentrum ger en kontrollerad miljö med konsekvent footfall, avslutar Joakim Klingsell.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.