Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Därför gick Campadre i konkurs: "Vi har inte råd att hoppas"

Niclas Ekdahl, vd och koncernchef på MBRS Group, berättar om beslutet att försätta Campadre i konkurs
Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se

Dela artikeln:

Inte ens kraftiga nedskärningar och automation kunde rädda bolaget.

ANNONS

Sedan krigsutbrottet har Campadres försäljning vikit med 50 procent mot företagets prognos. Företagets kunder har svikit e-handelsklassikern - det blev dödsstöten.

Vår huvudsakliga målgrupp inom Campadre definierar vi som fyndaren, vilket är en ytterst priskänslig person, säger vd Niclas Ekdahl till Ehandel.se

Fyndaren påverkas hårt av makrotrender och de har minskat sin konsumtion, framför allt inom Home segmentet.

Målgruppen är känslig för hög inflation, höjda räntor och allmän oro kring krigssituationen, detta sammantaget har på senare tid lett till dramatiska försäljningstapp, säger Niclas Ekdahl.

Redan i höstas började försäljningen vika för Campadre.

Vi har sedan hösten 2021 gjort drastiska nedskärningar av personal i storleksordningen en fjärdedel och drivit utvecklingen mot automation. Vi har dragit ned på varor i eget lager för att kapa olönsam long-tail.

Många e-handelsföretag har påverkats av kriget och pandemin, men de tror ändå på framtiden. Men ni ser inget ljus i tunneln för Campadre? 

Vi gör bedömningen att vi inte har tid eller råd att hoppas på en vändning när vi samtidigt har ett antal hälsosamma verksamheter i koncernen som vi vill kraftsamla kring. Det är naturligtvis oerhört tungt att begära Campadre i konkurs, men vi har tyvärr kommit till det skede där vi måste välja att fokusera på de delar av verksamheten som visar tillväxt och lönsamhet, säger Niclas Ekdahl.

Hur mår övriga bolag i koncernen? 

Vi ser under Q1 en fortsatt stark tillväxt inom Odd Molly och Best of Brands.

"Det är tufft"

Han vill samtidigt poängtera att man verkligen försökt rädda bolaget.

Innan det drastiska beslutet om att försätta bolaget i konkurs har vi naturligtvis med extrem skyndsamhet vänt på alla stenar för att finna en alternativ lösning, säger Niclas Ekdahl.

Vad som kommer att hända med de anställda i bolaget vill inte Niclas Ekdahl gå närmare in på i nuläget.

Det är för tidigt att säga, just nu är fokus på att informera och ta hand om personal. Det är tufft för de som drabbas och vår fokus nu är att stötta.

MBRS Group omsatte 608 miljoner år 2021 och enligt Niclas Ekdahl har Campadre under den senaste tiden stått för cirka 27 procent av den totala omsättningen.

LÄS ÄVEN: Stayhards grundare talar ut om nedläggningen: "Känns otroligt tråkigt"

Dela artikeln: