ANNONS

Därför dumpar Instabox HVO100 - "en viktig del av vår strategi"

Leilei Tong, hållbarhetschef på Instabox

Rullar ut internationellt samarbete med Vattenfall.

ANNONS

Instabox gör en större satsning på en elektrifierad fordonsflotta tillsammans med Vattenfall. Det handlar om ett internationellt samarbete parterna emellan och i slutet av 2022 ska Instabox ha 400 laddare för att ladda sina bilar i Sverige, Danmark och Nederländerna.

Elektrifiering av vår fordonsflotta är en viktig del av vår hållbarhetsstrategi och långsiktigt vill vi att hela vår flotta ska elektrifieras. Ramavtalet med Vattenfall och bolagets Power-as-a-Service -lösning gör att vi slipper höga investeringskostnader för att möjliggöra övergången till fossilfritt och känner oss trygga i att ha en partner med den elkraftsexpertis som krävs för att installera och driva laddinfrastruktur för en stor flotta av elfordon, säger Leilei Tong, hållbarhetschef på Instabox.

Hittills har Instabox fått 200 laddboxar i drift och de övriga 200 ska alltså komma på plats under året. En stor del av Instabox fordonsflotta kör i dag på det fossilfria drivmedlet HVO 100, men steget mot en större andel eldrivet ska innebära ett ännu mindre klimatavtryck.

Vi är glada över att Instabox har valt Vattenfall och vår helhetslösning ”Power-as-a-Service” för laddinfrastruktur till sina logistikterminaler i tre länder. Vattenfall står för hela investeringen av laddinfrastrukturen och äger, driver och säkerställer laddstationernas funktion under hela avtalstiden. Det medför att kunden kan ha fokus på sin kärnverksamhet med frakttjänster, medan vi genom vår laddlösning stöttar deras omställning till fossilfritt, säger Maria Lindberg, chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall Network Solutions.

Nils Lund
nils@ehandel.se