ANNONS

Därför bröt de loss Tradera från Paypal: "Levt separat"

Stefan Öberg, vd och delägare på Tradera, berättar om beslutet att köpa loss bolaget

Från stenrik ägare till att på egna ben traska ut i världen.

ANNONS

Efter fler år i Paypals händer bröt sig Tradera loss när ledningen köpte ut second hand-plattformen från den amerikanska betaljätten. Men att lämna en kapitalstark ägare kommer förstås med vissa risker, så varför behövde man lämna dem?

Vi har levt lite grann som ett separat bolag, även om vi varit ägda av Paypal. Vi har rapporterat till dem, men inte varit fullt integrerade. Därför kom vi fram till på båda sidor att det är bättre att vi står på egna ben, säger Stefan Öberg, vd på Tradera, till Ehandel.

Vad kan ni göra nu som ni inte kunde göra under Paypal?

Vi får lite mer frihet, men också mer ansvar. Det är förstås inte samma trygga ekonomiska bakgrund nu och vi måste klara av att fatta besluten själva. Vi kommer även att kunna vara snabbare nu. Men Paypal har varit jättebra ägare, så det är inget specifikt vi inte kunnat göra. Däremot kommer det att kunna gå lite fortare.

I samma veva berättade man även att Tradera nu ska lanseras internationellt. Men det ska ske i maklig takt och testas på närliggande marknader först.

I början nu experimenterar vi i närliggande länder, där Danmark är först på listan. Då lär vi oss ännu mer och ser om vi till exempel behöver en lokal fraktlösning med lokala fraktföretag. Valutan hanterar vi redan. Sedan får man ta det vidare därifrån.

Varför är det viktigt att ta Tradera utomlands?

Det i sig är inte viktigt. Men grunden i vår strategi är att driva på omsättningen till cirkulär handel. Det finns en stor potential där att göra det enklare att köpa och sälja second hand. När vi gör det riktigt bra i Sverige kan vi lika gärna ta konceptet utomlands. Vår styrka är att vi gör second hand-handel till e-handel. Och kan vi göra det lika lätt att köpa begagnat som det är att köpa nytt, så finns det stora möjligheter.

"Finns en risk"

Han säger att många europeiska länder i dag ligger efter Sverige på den fronten. Men samtidigt ökar konkurrensen från mer nischade aktörer. Ett exempel är modejätten Zalando, som nu satsar på att även driva second hand-handel via sin plattform. Och om fler aktörer väljer att göra på ett liknande sätt kan det bli tuffare för Tradera att slå utomlands.

Visst finns det en sådan risk. Samtidigt är det inte deras "core business". Vi däremot har bara fokus på att göra det lättare att köpa och sälja second hand och det är en styrka i sig. Sen finns det flera andra företag som bara säljer nya grejer och inte vill driva en egen second hand-verksamhet. Då kan vi vara ett komplement till dem.

Ni vill alltså kunna leverera en second hand-plattform till dem, som de kan använda istället för att köra en i egen regi?

Precis. Det är något vi har gjort på prov förut. Och vi ser ett stort intresse för de som säljer nya prylar och som vill ta ansvar även efter den första försäljningen.

Hur kommer man att märka av att Tradera nu står på egna ben?

Så här direkt kommer det inte att märkas så mycket för våra medlemmar. Vi har i dag tre miljoner registrerade medlemmar i Sverige. Men över tid kan det bland annat visa sig gå snabbare överlag med till exempel partnerskap, säger Stefan Öberg.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap