Sponsrat Innehåll

Därför blir influencers viktigare än någonsin för e-handlare i år

Partner Marketing blir ordet på alla e-handlares läppar under 2025.
Här är trenderna att hålla koll på – och hur ni kan anamma dem för att boosta era affärer.

Allt färre kunder tar köpbeslut baserat på traditionell marknadsföring. I stället är det influencers och kundernas sociala nätverk som styr vilka produkter som blir framgångsrika. Det visar nya siffror från Impact.com – världens marknadsledande Partner Marketing-plattform.

Drygt nio av tio kunder, eller 86 procent, tycker att rekommendationer och recensioner är viktiga innan de tar ett köpbeslut. Endast två procent säger samma sak om traditionell marknadsföring. 

”Måste släppa kontrollen över varumärket”

Nästan lika många, 84 procent, får upp ögonen för nya produkter genom sociala kontakter – antingen on- eller offline. Mer än hälften, 52 procent, säger att de skulle byta till ett annat varumärke om någon de kände hade haft en negativ upplevelse.

”Den sociala kommersen omdefinierar hela landskapet för e-handeln som vi känner till den. Starka partnerskap är i dag en helt väsentlig strategi för att växa ett varumärke, eftersom kunderna är mer upplysta och självbestämmande än någonsin. De sätter sin tillit till contentskapare och influencers, inte traditionella marknadsföringskanaler. Därför måste e-handlare i större utsträckning släppa kontrollen över varumärket och skapa synergier med partners”, säger Andreas Bjärnlind, Country Manager i Sverige för Impact.com.

Vill ni nyttja kraften I Partner Marketing under 2025? Här är några trender att hålla extra koll på.

  • Generativ AI ligger bakom nästa influencerboom

Contentskapare använder redan idag AI för att skapa innehåll och snabba på produktionen. Men virtuella influencers helt skapade av AI är också något som är på stark frammarsch. Enligt vissa undersökningar föredrar till och med många ur generation Z AI-influencers över de som är av kött och blod. 

  • Vill ni få maximal spridning? Skapa en video!

Videoklipp tar redan idag upp 60 procent av tiden som vi spenderar på sociala medier, och allt fler plattformar uppmanar sina användare att skapa videoinnehåll. Vill ni fånga någons uppmärksamhet? Gör det med en film, och håll budskapet kort!

  • I stället för en klumpsumma – anlita en influencer på kommission

Allt fler contentskapare tar betalt baserat på antalet konverteringar, i stället för genom en avtalad summa innan kampanjen drar i gång. I framtiden kommer det här sättet att anlita en influencer förmodligen att växa ännu mer, eftersom influencers får ytterligare motivation att prata om varumärket då det kan innebära bonusar om vissa säljmål uppnås. 

Så kan impact.com hjälpa er

Låter det krångligt? Partner Marketing behöver inte alls vara komplicerat, om ni använder rätt plattform. impact.com tillhandahåller ett globalt nätverk av influencers, utspridda över de mest populära sociala nätverken. Genom en smidig sökning kan plattformen identifiera miljontals möjliga samarbetspartners för varumärket.

Vill ni inte använda influencers? Via impact.com får man tillgång till ett klassiskt utbud som partners och affiliates, som content, prisjämförelser, portaler, cashbacks, rabatter, kundklubbar och annat – var som helst i världen.

”Våra automatiserade system hjälper bolag att hitta de influencers som lämpar sig bäst för produkten, vare sig det handlar om skönhet, hälsa, sport, teknik eller någon annan bransch. Under kampanjens gång får man löpande information om resultaten och kan styra budgeten mot de kreatörer som lyckas bäst i sin marknadsföring”, avslutar Andreas Bjärnlind. 

s mer om impact.com och boka en demo här!

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap