ANNONS

Därför blev MQ till Marqet: "Folk hade glömt att vi fanns"

Mikael Kruse, marknadschef på Marqet, berättar om nystarten.

Modekedjan blir marknadsplats, men vill behålla sitt arv.

ANNONS

MQ blev MARQET när man under torsdagen invigde sitt nya koncept i butiken på Drottninggatan i Stockholm. Ehandel var på plats och såg förvandlingen. Butiksytorna innehåller nu inte bara kläder, utan även sneakers, hörlurar och inredning, till en början. Dessutom har yta upplåtits för möjligheten för exempelvis frilansare att sitta och jobba.

MQ har länge gått på knäna och försöker nu vända trenden med en nystart. Men faktum är att namnbytet kom in ganska sent i förändringsprocessen. Modekedjan upptäckte, genom egen research, att en av anledningarna till att kunderna slutat handla var att de helt enkelt tappat bort MQ i bruset på den tätbefolkade modemarknaden. Därför var behovet av en ny, tydligare positionering stort.

Folk hade glömt bort att MQ fanns. Det finns också andra välkända varumärken från förr som folk hade en romantisk relation till och som inte längre finns. Men det centrala är att vi blir något annat, vi blir en marknadsplats, en konceptbutik och där blev möjligtvis MQ ett ok, säger Mikael Kruse, marknadschef på Marqet, till Ehandel.

LÄS ÄVEN: MQ skrotas och ersätts med Marqet

Men man vill inte bara släppa MQ och gå vidare, tvärtom faktiskt. Historien ska finnas tydligt närvarande, något som syns lite extra i de nya loggorna, där både m:et och q:et sticker ut.

Bara genom att addera de nya bokstäverna, så förtydligar vi att det blir något nytt och vad det nya är för något. Men det är också jätteviktigt för oss att också ha med det här 60-åriga arvet.

Det är inte bara i butik som de stora förändringarna sker. Även e-handeln görs om och byter adress till Marqetstores.se. Lanseringen sker i början på nästa år och några större nyheter kring den presenterar man inte i dagsläget. Klart är i alla fall att det blir en ordentlig satsning även där.

Lejonparten av affären är ännu fysisk butik för oss, men vi ser en extrem tillväxt på e-handeln också. Vi har satsat mycket online och har en ny e-handelsplattform sedan i somras.  Men 85 procent av all handel i dag sker i fysisk butik. Trenden är ju dock att tillväxten sker online.

"Krävs ett rejält omtag"

En fråga nog många ställer sig är hur MQ, efter alla röda siffror, faktiskt har råd att både förnya och bredda sig. Särskilt när omdaningen sker med egna resurser, utan nya finansiärer i ryggen. Det är med andra ord förenat med en del risk. Men Marqet-ledningen själva menar att det var enda vägen framåt.

För oss har den största risken varit att ta i för lite. Om vi inte tar i ordentligt, så tror jag att vi inte gör tillräckligt. Det krävs ett rejält omtag. Sen är mycket av det vi ser här i butiken sådant som vi har paketerat om. Det ska bli tydligare vad vi tror på och säljer just nu. Mycket handlar om att bli bättre på att ställa fram vårt sortiment och vårt erbjudande.

LÄS ÄVEN: MQ gör katastrofår – slopar utdelningen

Det är väldigt många olika delar som presenteras med den här marknadsplatsen. Ni är inte oroliga för att det blir för rörigt?

Nej, det är där temat ”work in progress” spelar in. Ett arbetsliv i förändring -  allt relaterar till det. Varför har vi en elmoped? Det är för att ta sig till och från jobbet. Om vi sen i framtiden tittar på en sportkollektion så kan det exempelvis vara för lunchträning, eller om man springer eller cyklar till och från jobbet. Allt som rör det moderna arbetslivet ska finnas här. Vi breddar sortimentet, men blir tydligare i positioneringen.

"Billiga och hutlöst dyra saker"

Även prisbilden kommer att göras om. MQ har, trots att man positionerade sig i mellanprissegmentet, upplevts som dyra. Det ska det bli ändring på nu, med en större spridning på prislapparna. Det kommer att finnas både ”billiga saker och hutlöst dyra saker”, som man skriver på landningssidan för Marquetstores.com.

Exakt vad dessa saker blir får framtiden utvisa. Det här är nämligen bara startskottet, enligt Mikael Kruse.

På Marqet ska det vara tillgängligt och enkelt att finnas här en stund och sen försvinna. Sen kommer vi att ha en basaffär som ligger och taktar. Men kryddan ovanpå, inspirationen, det oväntade överraskningsmomentet det är en stor del av kundvärdet. Det är det som ska ha hög rotation, spreta lite och vara spetsigt.

Nils Lund
nils@ehandel.se