För någon vecka sedan släppte den danska Handelskammaren, Dansk Erhverv, en undersökning som visade att danskarna e-handlat för 80 miljarder danska kronor under 2014. Nu har FDIH, motsvarigheten till Svensk Digital Handel, släppt sin rapport för förra året. Och sin vana trogen är den något mindre optimistisk.
Enligt FDIH:s siffror e-handlade danskarna för 73,5 miljarder danska kronor under 2014, jämfört med 63 miljarder 2013. Rapporten visar också att det är barnfamiljer som är de mest aktiva näthandlarna.
Nästan en tredjedel, 32 procent, handlade på nätet mer än fem gånger varje månad under 2014, och då särskilt inom kategorierna kläder, smycken och skor. Kategorier som för övrigt är de mest populära på nätet inom alla ålderskategorier i Danmark.
Mobilt och flexibelt
Precis som i övriga världen växer den mobila handeln även på andra sidan Öresundsbron. Under förra året skedde 22 procent av alla e-handelsköp via en mobil enhet.
– Mobiltelefoner går starkt framåt som sökverktyg för danskar under 50 år, men man handlar än så länge inte så ofta via mobiltelefonen. Däremot är surfplattorna, som ersatt datorn, mer populärt när köpet ska avslutas, säger Annette Falberg, vd för FDIH.
Danskarna har också blivit allt mer förtjusta i att hämta ut sina paket i automater, butiker med utlämning eller på ett postkontor. Allra helst i åldersgruppen 18-25 år där 42 procent väljer det alternativet, jämfört med 32 procent för resten av befolkningen.
– Utlämningsställena har idag öppet längre och finns närmare kunderna än tidigare. Det har gjort det mer attraktivt att välja leverans till ett postkontor där du själv kan hämta paketet när det bäst passar, säger Morten O. Nielsen, kommunikationschef på Post Danmark.
Källa: Press