M-handeln har bokstavligen exploderat på vissa håll de senaste åren. I USA ökade näthandeln från smartphones med 59,2 procent under perioden juli 2012 till juli 2013. Lika positivt inställda verkar man inte vara i vårt grannland Danmark.
Även om danskarna är flitiga smartphoneanvändare så verkar de inte helt överförtjusta i att handla från dem. Enligt undersökningen, Dansk e-handelsanalyse 2013 som Epinion gjort på uppdrag av Foreningen for Dansk Internethandel, minskar näthandeln från smartphones.
Under augusti månad sade sig endast 13 procent av de tillfrågade att de använt sig av sin smartphone för att göra ett inköp på nätet. Det är en minskning jämfört med samma period 2012, då 16 procent av danskarna svarade ja på frågan.
Skärmstorleken begränsar
Enligt Foreningen for Dansk Internethandel är utvecklingen förvånande eftersom den allmänna trenden går mot en ökad användning av smartphones. Något som tyder på att webbutiker misslyckas med att dra fördel av kombinationen smartphones och e-handel.
– Vi är förvånade, men vi kan bara konstatera att det inte riktigt slagit igenom. Det kan mycket väl vara så att människor använder sin smartphone för att kolla på saker de vill köpa, men sen genomför köpet hemma på sin dator eller surfplatta, säger Henrik Theil, informationschef för Foreningen for Dansk Internet Handel.
En anledning till att dansken inte anammat möjligheterna med mobilhandeln är enligt e-handelsexperten, Niels Bjørn-Andersen, den begränsande skärmstorleken.
– När jag köper något med mobilen måste jag alltid skriva in saker två gånger eftersom det alltid blir något fel. Och jag tror inte att jag är dummare än genomsnittet, det är bara svårare på telefonen, säger Niels Bjørn-Andersen.
Källa: Politiken