ANNONS

Dansken allt gladare för att köpa sin mat på nätet

Dansken allt gladare för att köpa sin mat på nätet

Fler och fler danskar har fått upp ögonen för att handla mat på nätet. Något som gjort att allt fler aktörer inom dagligvaruhandeln nu lägger större fokus på e-handeln. Flexibiliteten är det hemliga receptet för att locka kunden ut på nätet.

ANNONS

En av de som känt av uppsvinget är livsmedelskedjan Irma, som under det senaste halvåret sett en anmärkningsvärd ökning av antalet kunder i sin nätbutik. Man har också sett en omsättningsökning på 44 procent under perioden januari till juli i år. Som ett svar på det har man nu byggt ett 6000 kvadratmeter stort lager i Vallensbaek.

– Nu går vi all-in, det är helt klart dags, säger Mette Milling, Online Manager på Irma.dk.

Målsättningen nu är att nå upp i en omsättning på 500 miljoner år 2015. Och hon tror att det är möjligt tack vare den flexibilitet som webbutikerna kan erbjuda när det gäller dagligvaruhandeln.

– Det handlar om att kunderna kan få dagligvaror levererade när de vill ha dem. Dessutom är det möjligt för människor som bor på femte våningen att få sin mat hemkörd, och barnfamiljer slipper att åka ut i vargtimmen med två barn i släptåg, säger Mette Milling.

Flexibilteten avgörande

Niels Kornum, docent i e-handel på Copenhagen Business School, är beredd att hålla med Mette Milling om att just flexibiliteten är en avgörande faktor för att locka kunder till nätbutiken.

– Folk planerar inte sina inköp särskilt väl, så det är viktigt att ha en flexibel affärsmodell. Att kunna leverera ofta och med kort varsel är en viktig del. De flesta livsmedelsbutikerna på nätet har blivit bättre på detta, något som underlättar för kunderna, säger Niels Kornum.

Han säger också att den totala omsättningen i danska butiker som handlar med mat på nätet ligger runt 700 miljoner danska kronor. Men trots att omsättningen under det senaste året har ökat, betyder det inte butikerna tjänar på det.

– Man kan lätt tro att e-handelsföretag slipper en hel del kostnader genom att undvika butiken. Det gör de i och för sig, men de får också nya kostnader som transport, plockning och packning. Med den servicenivå som de flesta nätlivsmedelsbutiker erbjuder med många leveranser är väldigt dyrt.

Fysiska handlare främsta konkurrenten

En av de renodlade nätlivsmedelsbutikerna är Nemlig.com, och även de har märkt av den ökade efterfrågan på leverans av dagligvaror. Något som gjort att man precis har sänkt sin expeditionsavgift eftersom verksamheten nu börjat generera vinst.

Och enligt företagets vd Stefan Plenge, är det inte främst andra nätlivsmedelsbutiker som är de största konkurrenterna. Det är snarare de fysiska butikerna.

– Vi konkurrerar med den allmänna dagligvaruhandeln. Det är en fråga om vana för de flesta människor att gå ner till affären, säger Stefan Plenge.

 

Källa: Politiken.dk

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se