Danskarna e-handlar som aldrig för och handeln på nätet står nu för drygt 10 procent av den totala detaljhandeln i landet. Men e-handeln och det förändrade konsumtionsmönstret gör också att man känner av konkurrensen från utländska aktörer.
Något man luftat vid ett flertal tillfällen och nu har man tagit fram ytterligare siffror som stärker tesen. Allra helst handlar dansken skor, kläder och smycken på nätet, tråkigt nog för de danska e-handlarna är att kunderna shoppar en stor del av detta från utlandet.
När det gäller just de kategorierna är det nämligen endast 57 procent av varorna som köps i danska nätbutiker.
Zalando toppar listan
Det innebär att den gränsöverskridande e-handeln för just den kategorien landade runt 3,8 miljarder danska kronor under 2014. Samtidigt visar statistiken att fyra av fem nätbutiker var utländska på danskarnas 15 mest populära nätbutiker. Här låg tyska Zalando i topp.
– Danskarna älskar att köpa mode- och livsstilsprodukter på nätet, och därför är det nästan skrämmande att närmare hälften av försäljningen går till utländska konkurrenter. Vi noterar att många danska livsstilsföretag förlorar andelar på en marknad som domineras av utländska konkurrenter, säger Annette Falberg, säger Annette Falberg, vd för branschorganisation FDIH.
Källa: FDIH