Den danska möbelkedjan Ilva gör sig redo att expandera rejält i Sverige. Bolaget öppnar snart sin femte butik i de södra delarna av landet och ber samtidigt om tips på fler lägen.
Just nu fokuserar vi på områden som Kungsbacka, Uddevalla, Borås, Växjö, Jönköping, Linköping och Norrköping, där vi letar efter spännande platser i väletablerade detaljhandelsparker. Tipsa oss om du har ett förslag på en bra plats, skriver bolaget.
I samma veva ger man sig ut på gatorna med en annonskampanj som på ett allt annat än subtilt sätt svingar mot en viss svensk möbelkedja.
Med slogans som "Inga köttbullar, bara dansk design" och "Inga insexnycklar, bara dansk design" ger man sig på Ikea med vad man kallar för "kärleksfulla skämt" och hoppas att svenskarna ska bli nyfikna.
Vi har enormt mycket att erbjuda, och det vill vi gärna göra svenskarna uppmärksamma på, säger Martin Hallund, vd på Ilva, i en kommentar.
"Djup kärlek till dansk design"
Han säger att tron på den svenska marknaden är hög och bolaget ser uppenbarligen en öppning att expandera och ta marknadsandelar just nu.
Många i Sverige har redan en djup kärlek till dansk design. Med Ilvas expansion kommer vi att erbjuda svenskarna det bästa av dansk heminredning och en shoppingupplevelse som kombinerar design, kvalitet och bra värde för pengarna, fortsätter han.
Utöver sina fysiska butiker har man förstås även en rikstäckande e-handel.