ANNONS

Danska kedjan vill erövra Sverige: "Har kommit långt"

Johanna Kiel, medgrundare och ägare till Børneloppen

Letar med ljus och lykta efter lokaler.

ANNONS

Vi har den senaste tiden skrivit om en rad utländska aktörer som vill ta mark i Sverige. Nu är det dags för ännu en. Den här gången är det danska Børneloppen (Barnloppan), som vill nu vill erövra vårt avlånga land.

De lanserades 2016 och har sedan dess fokuserat på begagnad barnutrustning. Man har 13 butiker i Danmark, en i Belgien och en på Island. Och nu har turen alltså kommit till Sverige.

Barnkläder hinner inte användas så länge innan barnen växer ur dem. Familjer lägger en massa pengar på kläder, leksaker och utrustning som är i för bra skick för att slängas, och som går att sälja vidare. Men i en hektisk vardag är det inte alla som har tid att stå och sälja på loppis under helgerna – och det är här vi kommer in i bilden, säger Johanna Kiel, medgrundare och ägare till Børneloppen, i en kommentar.

Kedjan skriver att de hittat en franchisetagare i Malmö, men en sak saknar man fortfarande: lämpliga lokaler. Det man söker är en som mäter mellan 500 och 800 kvadratmeter stor.

Det viktigaste för oss är att vi får tag i rätt franchisetagare som verkligen brinner för återbruk och vill göra skillnad både med sin verksamhet, men också i fråga om klimatet, där återanvändning av kläder är något som verkligen är i ropet. I Malmö har vi en stark kandidat, så nu handlar det om att hitta lokaler med plats för många hyllplatser, säger Johanna Kiel.

"Hoppas bli rikstäckande"

Malmö ska också bara vara startskottet på Børneloppens etablering här. De avslöjar att de även vill öppna i städer som Stockholm, Göteborg, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping och Helsingborg. Så länge man hittar rätt franchisetagare, alltså.

Våra franchisetagare kommer från alla möjliga olika branscher. En del har erfarenhet av eller utbildning inom detaljhandeln, andra inte. Vi hoppas kunna bli rikstäckande i Sverige, men det kräver rätt sorts människor – det är det viktigaste, säger Johanna Kiel.

Och varför valet föll på att expandera rejält i just Sverige förklarar hon så här:

Svenskarna har kommit långt när det gäller grön omställning och återanvändning. Vi ser att det finns gott om svenska föräldrar som både vill köpa begagnat till sina barn och sälja på loppis, och det vill vi att fler ska få möjlighet att göra.

Nils Lund
nils@ehandel.se