Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Danska jätten ska erövra Sverige: "I miljardklassen"

Johny Larsen, country manager på Elisa, kavlar upp ärmarna
Press
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Siffrorna talar för sig själva".

ANNONS

Från att ha levt i en undanskymd tillvaro bredde liveshopping-trenden ut sig i Sverige under pandemiåren. I Sverige är techbolaget Bambuser en pionjär på formatet och bolaget har snabbt tagit stora marknadsandelar och signat allt från stora aktörer till mindre lokala varumärken.

LÄS ÄVEN: Liveshopping-trenden kommer dra in 250 miljarder euro

Nu får man rejäl konkurrens av danska Elisa som säger sig vilja erövra den svenska liveshopping-tronen. För att få fart på expansionen har man nu etablerat både försäljnings- och kundtjänstkontor i Göteborg.

Under den korta tid som Elisa har funnits i Sverige har vi gått från små butiker till några av de största detaljhandelsföretagen i landet och i Norden. Det är ett resultat av att kedjorna upplever en oöverträffad effekt av vår plattform, som har blivit en avgörande del av deras försäljningsstrategi och själva kundupplevelsen, säger Johny Larsen, country manager på Elisa.

Enorm potential

Elisa har agerat på den svenska marknaden redan tidigare och har under den tiden anordnat tusentals liveshopping-event i Sverige, där kunder lagt varor i varukorgen till ett värde av nästan 120 miljoner kronor.

Siffrorna talar för sig själva, och vi har bara börjat, för liveshoppingpotentialen i Sverige är i miljardklassen. Det har också den sidofördel, att det ger nytt liv åt lokala butiker och skapar nya arbetstillfällen för exempelvis unga, säger Johny Larsen.

Nya höjder

Danska Elisa och deras plattform har vunnit en rad priser i hemlandet och ser en enorm potential på den svenska marknaden. Företaget ska på kort tid ha knutit avtal med ett antal detaljhandelsjättar och större varumärken.

En av de större aktörerna som hakat på Elisa:s koncept är Kjell & Company som ser många fördelar med liveshopping.

Liveshopping tar shoppingupplevelsen inom e-handeln till nya höjder. Det är inte längre en ansiktslös köpupplevelse – utan en interaktiv, personlig och inte minst kunskapsbaserad upplevelse. På Kjell & Company är vi inte bara säljare, vi är även rådgivare, och liveformatet gör, att vi kan hjälpa folk i större utsträckning än tidigare. Precis som när du träffar oss i någon av våra butiker, säger Nicholas Bálint, head of live commerce på Kjell & Company.

LÄS ÄVEN: Därför satsar Kjell och Company på liveshopping: ”400 000 tittare”

Dela artikeln: