För tio år sedan skrev Anders Hyldig och Rasmus Vittrup Halvo en affärsplan som en del av sin kandidatexamen, vid Syddanmarks universitet. Det var tider då e-böcker började att ta fart i USA samtidigt som iPads kom till världen, berättar entreprenörerna.
Anders och Rasmus följde e-boksutveckligen i Amerika av rent intresse och när de skulle ta fram en affärsplan i skolan, började de spåna på en e-bokstjänst. En skoluppgift förvandlades snabbt till verklighet och redan samma år startade de sajten Ebogreolen.dk, som på svenska betyder "e-bokhyllan".
E-boksmarknaden flög dock inte lika fort i Danmark, så 2015 bestämde de sig för att göra om sitt koncept. Ebogreolen bytte namn till Bogreolen, och breddade utbudet från att endast sälja e-böcker till att även erbjuda fysiska verk, men med en tvist.
Som en av de första lanserade vi ett medlemskoncept, där medlemmarna kunde köpa böcker till inköpspris för ett månatligt belopp.
På ett år växte företagets medlemsklubb snabbare än förväntat och med en så stor kundbas lyckades bolaget att förhandla fram lägre priser som inte längre skulle kräva medlemskap av kunderna. Nätbokhandeln växte snabbt på den danska marknaden med låga priser som plötsligt blev tillgängliga för alla.
Vi konkurrerade med de största aktörerna på marknaden.
I fjol bytte dock företaget namn igen. Den här gången blev det något helt nytt - Tales.dk. En förkortning av det engelska ordet "fairy tales" som betyder sagor.
Det är ett modernare och mer internationellt namn, och det har vi inte valt utan anledning. Vårt nästa mål är att lansera utomlands, meddelade företaget i somras.
LÄS ÄVEN: De tar upp kampen med jättarna: ”Ger oss sjutton på att lyckas”
Idag är Tales en av de största nätbokhandlarna i Danmark, och under det senaste halvåret har man hunnit lansera konceptet i Storbritannien. Nu är siktet inställt på Sverige. Med både e-handel och en e-bokstjänst ska det danska företaget utmana de svenska jättarna i branschen.
Sverige är en större marknad, men liknar den danska med en väldigt bra infrastruktur med förlag och distributörer, säger Rasmus till SvB.
Det finns några skillnader vad gäller betalningsmetoder, men det har vi koll på.
När det blir dags för den svenska lanseringen kommer Tales att först gå ut med nätbutiken, och efter en tid kommer e-bokstjänsten att släppas. Bolaget har redan inlett samtal med svenska distributörer, men inga avtal har ännu signats.
Rasmus berättar att företaget har lagt mycket tid och energi på sin plattform, och att man tack vare den kommer att kunna konkurrera med de största aktörerna direkt.
Plattformen är byggd på ett sätt som gör att den kan hantera många produkter och kunder. Processen från att man beställer till att man får sin produkt är väldigt ”streamlined”. Det är så vi har lyckats på den danska marknaden, förklarar han.
Vi kommer att kunna växla upp ganska enkelt och snabbt.
Inför lanseringen har Tales för första gången plockat in externt kapital via investerare. Totalt sett har man fått in 4,5 miljoner danska kronor, vilket motsvarar cirka 6,1 miljoner svenska kronor, som ska användas till att utveckla plattformen och konceptet på de nya marknaderna, vilket i sin tur ska göra bolaget lönsamt.
Det här är första gången någonsin som vi har tagit in kapital. Vi är överväldigade av hur stort intresset har varit från investerare. Nu börjar ett nytt äventyr, säger Rasmus till nyhetssajten Bogmarkedet.
De som gått in med nytt kapital är bland andra författaren Meik Wiking samt investmentbolagen DanBAN och Vækstfonden.
Den här investeringen är inte bara kapital utan lika mycket erfarenhet, kompetens och investerarnas nätverk som passar bra för Tales.dk. Utav många hundra startups som varje år pitchar sina idéer, är det bara 40-50 som lyckas och Tales är en av dem som har uppnått det. Med det nya laget av investerare är Tales utan tvivel redo att ta verksamheten till en ny nivå, säger Michael Hansen, vd för DanBAN.
I samband med investeringen har Tales redan fördubblat sin personalstyrka och flyttat till nya lokaler på Østerbro. Nu förbereder sig företaget för att erövra den svenska marknaden.
Vi har fått ihop ett superbra och kompetent team, avslutar Rasmus Vittrup Halvor.