Det danska glasögonmärket Christopher Cloos är redan stora i USA, Kanada, Storbritannien och Australien. I början av året blev det även dags att ta klivet in i Sverige.
LÄS ÄVEN: Danska fenomenet ska vinna svenska kunder via influencers
Hur har det gått sedan lanseringen här i Sverige?
Det har gått bra, vi har sett en kontinuerlig tillväxt varje månad, säger vd:n Julius Langkilde Høedt till Ehandel.
Mottagandet i Sverige har varit fantastiskt. Vi hade och har fortfarande stora ambitioner mål för den svenska marknaden. Vi vet att svenska konsumenter är ganska lika de danska, därför tror vi att vår design, vårt varumärke och vår konsumentstrategi fungerar så bra. Vi är väldigt tacksamma för det varma välkomnandet, men vi tar ingenting för givet. Vi jobbar väldigt hårt för att hela tiden optimera kundresan.
För att komma och ta Sverige med storm var strategin svenska influencers. Christopher Cloos slog på stort och syntes hos en rad kända profiler som bland annat Isabella Löwengrip.
Influencer-samarbeten har varit ett viktigt marknadsföringsverktyg för oss under lanseringen. Speciellt när det gäller exponering, trafik till webbshoppen, skapande av innehåll och direktförsäljning. Vi var väl förberedda och mycket noggranna när vi valde våra ambassadörer som skulle hjälpa oss att ta oss in på en ny marknad, förklarar Julius Langkilde Høedt.
Det har varit en viktig del i processen att bygga upp ett varumärke på en ny marknad. Men vi använder oss också av många andra marknadsföringsverktyg som vi ser fram emot att lansera snart. Förutom det har vi även haft en del framgångsrika partnerskap med poddar och vi ser fantastiska resultat genom reklamkanaler som Facebook och Google.
Den svenska marknaden har slagit företagets förväntningar så hårt att man nu upplever att man syns mer i Sverige än i USA eller hemmamarknaden Danmark.
Att finnas hos återförsäljare är suveränt när det gäller den fysiska kundupplevelsendet. En del kunder föredrar fortfarande att prova produkten i en fysisk butik innan de bestämmer sig för ett köp.
Men trots en stark portfölj av återförsäljare ser företaget fortfarande sig själva som en renodlad e-handel och det är där man satsar mest. Nyligen lanserades möjligheten att beställa läsglasögon eller glasögon med enkelslipade glas. Satsningen släpptes i Sverige som den första marknaden.
Det finns en enorm marknad och efterfrågan, så vi ser fram emot att erbjuda våra tjänster till kunder som har behov av glasögon med styrka, säger Julius och avslutar med:
Nästa stora steg för Christopher Cloos blir lanseringen av vårt exklusiva samarbete med amerikanska NFL-superstjärnan Tom Brady. Han har skapat en egen kollektion där bågarna är gjorda av biologiskt nedbrytbara material för att bevara naturen. Samarbetet och lanseringen av vårt hållbara vägval är en enorm milstolpe för Christopher Cloos.