Vår bloggare Anders Andersen tipsar idag om en artikel i en dansk tidning som behandlar något vi skrivit om tidigare. Det faktum att butiker är rädda för att folk ska utnyttja dem för rådgivning och sedan handla produkterna på nätet. Den första gången vi hörde om detta var ifrån Australien där vintersportbutiker infört en avgift på 50 dollar om man inte köpte pjäxorna man provat ut.
Den danska tidningen Politiken.dk tar nu upp samma ämne. De har ett nytt exempel där fotobutiker försökt införa en avgift på 150 kronor för rådgivning kring kameror. Denna avgift fick de dock ta bort då kunderna vände i dörren.
"Vissa kunder använder en halvtimme av en expedits tid och köper sedan produkten någon annanstans. Det är en mycket frustrerande situation, och affärerna vet inte hur man ska hantera det", säger Poul Erik Pedersen, direktör för danska Fotohandlarföreningen.
De tar upp ett till problem för butikerna vilket sägs vara de nya smarta mobilerna. Dessa kan som vi vet skanna och jämföra priser direkt i butik mot andra aktörer. Detta ska vara ännu en frustration för fotohandlarna. Poul Erik säger att de fysiska handlarna trodde sig ha funnit ett vapen i rådgivning kring produkterna men att detta nu kanske måste övervägas.
I USA sägs vissa butiker plocka bort etiketter ifrån kläder och förbjuda kunder att ta bilder. Detta för att hindra prisjämförelser. Vad vi gissar är det danska konsumentverket kallar detta för "panikreaktioner" ifrån butikernas sida och ger istället följande tips:
"Det sker en omställning i vårt sätt att handla. Istället för dessa krumbukter borde de göra servicen ännu bättre och på så sätt visa kunderna varför det är bättre att köpa i butik än på nätet", säger chefkonsulent Martin Salamon.
Anders Andersen konstaterar att dessa desperata metoder visar på att e-handeln vinner marknadsandelar.
Källa: politiken
Relaterade nyheter:
Kriget fortsätter, gratis film om du inte går in i butiken
Krig när E-handel möter Handel