Maten på nätet är en ständigt aktuell och brännande fråga. För lite drygt ett år sedan gjorde en ny aktör, det danska start-up-företaget Simple Feast sitt intåg på den svenska marknaden.
Företaget grundades 2015 i Danmark av Jakob Nordenhof Jønk och Thomas Ambus Stilling. Till skillnad från hos övriga konkurrenter låg fokus på att leverera enbart en helt vegetarisk eller vegansk måltidsbox.
Och när inte minst ungas köttkonsumtion ser ut att minska, så har deras affärsidé börjat få fäste på allvar. Men exakt vad den omsätter i kronor och ören är de förtegna om i dagsläget.
Vi har valt att inte gå ut med exakta siffror omkring omsättning och tillväxt men investeringen kommer efter ett otroligt starkt år för oss och vår kategori, allt eftersom folk börjar äta mindre kött och mer växtbaserat, berättar Maximillian Lundin, Sverigechef på Simple Feast, för Ehandel.
Hur stor del av omsättningen står den svenska grenen för?
Vi är fortfarande nya i Sverige, så i dag är det fortfarande en liten del av verksamheten. Vi har stort fokus på den svenska marknaden just nu och tror att den en dag kommer att vara lika stor eller större än den danska.
Konkurrensen i Sverige är hård. Nästan alla stora dagligvarukedjor är en spelare på marknaden, liksom e-handelsspecialiserade företag som MatHem och Linas Matkasse. Men trots risk för mättnad, tror sig Simple Feast ändå ha hittat magar att fylla.
Vi lägger oss mellan två frånskilda trender: Matkassar, där försäljningen i dagsläget går neråt för att konsumenterna inte tycker att de får tillräckligt med hjälp av tjänsten, samt lösplock som ökar i försäljning eftersom människor vill bestämma innehållet helt själva, säger Maximillian Lundin.
Vi lägger oss i mitten genom att våra kunder kan välja vilken typ av box de vill ha och att vi på riktigt hjälper dem att spara tid. Till det kommer också den stora efterfrågan på hållbarhet som alla vill bidra med, men där man kanske inte riktigt vet hur man ska göra eller har orken att göra det fullt ut. Hos Simple Feast kommer hållbarhetsaspekten som en bonus, eftersom det är invävt i företagets DNA. Alla våra råvaror är 100 procent ekologiska, förpackningarna är miljövänliga och det blir helt svinn-fritt då varje portion är korrekt beräknad.
Trots framtidstron på den svenska marknaden är den långt ifrån slutdestinationen. Man gjorde nyligen en investeringsrunda och tog in 340 miljoner kronor och siktar nu mot USA.
Vi förväntar oss att kunna leverera till våra första kunder där i mitten av 2020. Vårt första nedslag i USA blir Los Angeles i Kalifornien eftersom vegotrenden där är så stark. Dessutom så är den skandinaviska livsstilen ofta förknippad med hälsa, glädje och gemenskap vilket förhoppningsvis kommer att hjälpa oss att slå in på marknaden.
Vad planerar ni härnäst, utöver USA-satsningen?
Vi fortsätter att satsa mycket på produktutveckling för att visa just hur mycket man kan göra inom växtbaserad mat. Vi kommer även utveckla vårt befintliga samarbete med ekologiska producenter för att kunna fortsätta att leverera högklassiga och näringstäta maträtter som är helt växtbaserade.