ANNONS

Dansk e-handlare satsar på Sverige: "Överväldigande"

Systrarna Luise och Karina, grundarna av Molly & My.

Systrarna som startade Molly&My breddar marknaden.

ANNONS

I början av november lanserade danska e-handlaren Molly&My en svensk webbutik. Företaget erbjuder dam- och barnmode, skönhets- och inredningsprodukter från ett stort antal skandinaviska varumärken, huvudsakligen danska.

Molly&My grundades av två danska systrar, Luise och Karina, 2015. Det hela började väldigt småskaligt.

Flera shoppar testades, leverantörer kontaktades, produkter köptes hem och arbetet på webbplatsen körde igång, skriver de på sin hemsida.

Systrarna hade inte en stor påse med pengar vid starten av sin webbshop. Därför var den enda lösningen under de första åren att lära sig och göra allt själv med resultatet att de byggde webbshoppen på egen hand. Detta skedde med hjälp av videor på youtube och "learning by doing".

Men redan 2016 kunde de anställa sin första medarbetare och sex ungdomar till lagret, som tidigare varit hemma i Karinas uppvärmda garage. Men som nu kunde flyttas till en 120 kvadratmeter stor lokal, och man utökade produktsortimentet med märken som Petit by Sofie Schnoor och MarMar.

Året efter, 2017, utökade man med barnkläder och man behövde byta upp sig till en större lageryta på 322 kvadratmeter och anställa ännu mer personal till kundservice och till packning.

2020 blev året då vi lanserade en ny kategori på vår webbplats. Nämligen inredningsprylar. Denna kategori passar perfekt in i universumet hos Molly&My och vi är väldigt stolta över alla fantastiska märken som finns i denna kategori, skriver systrarna på deras hemsida.

Tillväxtkurvan förvånade systrarna.

Tillväxten accelererade faktiskt så mycket under 2018 att den nästan var alltför överväldigande. I mitten av 2018 anställdes två kundserviceansvariga. När kunderna idag ringer till Molly&My så är det fortfarande samma två kundserviceanställda, Charlotte och Louise, som de kommer i kontakt med och sedan dess har ännu fler trevliga tjejer tillkommit.

2018 utökade man produktportföljen med skor och plötsligt hade systrarnas lilla hobby blivit ett "riktigt" företag med ännu fler anställda och ännu fler märken inom dammode, och 2019 la man även till smycken till sortimentet och en kollektion för kategorin, plus size.

Vi började med plusstorlekar från märkena, Only Carmakoma och Vero Moda Curve.

2020 var året då systrarna tänkt att optimera system och landa men Corona förändrade läget. Deras stajlingvideos tog fart, när folk inte längre kunde gå i butiker och prova kläder.

Men istället fick vi anställa ytterligare en person för att vi skulle kunna visa upp ännu fler produkter.

Ehandel söker systrarna med frågor om företagets omsättning.

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se