Internetworld har pratat med Benjamin Gundgaard som driver CustomerSense i Danmark. Ett företag som jobbar med att förbättra konverteringen hos e-handlare. Benjamin förespråkar att alltid jobba utifrån kundens perspektiv. Han har nyligen släppt en bok om hur man skall jobba med e-handel och han publicerade ett mycket välläst blogginlägg i början på året. I detta blogginlägg diskuterar han hur man skall "låsa in" order in sin nätbutik.
Gällande e-handel i Sveriges och Danmark har Gundgaard följande att säga till Internetworld:
– Svensk och dansk e-handel skiljer sig inte särskilt mycket åt. Däremot har jag märkt att svenska e-butiker överlag är snyggare och mer användarvänliga. Ni är dessutom snabbare på att anamma ny teknik i e-handeln, och tänker mer åt det sociala Web 2.0-hållet. Eftersom ni svenskar är fler än oss danskar, har ni också en mer social tankegång i det ni gör, säger Benjamin.
Benjamin pratar mycket om hur man måste känna till vilka som är ens kunder och sedan arbeta utifrån vad de vill ha. Han är mycket fokuserad kring kunderna och det är hans bästa råd att hela tiden arbeta utifrån dina kunders perspektiv. En annan viktig ingrediens för framgång sägs vara att utföra användartester innan man bygger nytt.
På frågan om vad som är det största problemet för e-handlare just nu får vi veta att Benjamin inte är helt insnöad på kundernas perspektiv utan ser helheten. Det största problemet sägs vara:
– Logistikfrågor helt klart. E-handlarna tampas fortfarande med de mest grundläggande logistikfrågorna. Hur lagerhållningen sköts och hur punktliga leveranserna är uppgår till 80 procent av shoppingupplevelsen. Det förbättras långsamt, så jag är positiv i ett framtidsperspektiv, säger Benjamin.
Ni kan läsa Internetworlds pratstund med Benjamin här och hans blogginlägg om att låsa in order finner ni här, eller dåligt översatt här.