I förra veckan kunde vi rapportera att 23 procent av den svenska e-handelns omsättning nu kommer via mobilen. En utveckling som märks av i hela Europa och enligt en ny rapport från FDIH, är det något som gäller även i vårt grannland Danmark.
Under årets första sex månader ökade e-handeln i Danmark med imponerande 21 procent jämfört med samma period 2014, till 43,7 miljarder danska kronor. Samtidigt kan man konstatera att den mobila handeln blir allt viktigare.
Kläder står högst på listan
Enligt FDIH:s siffror skedde 23 procent av alla nätköp under perioden med hjälp av en smartphone eller surfplatta. Samtidigt inleds 32 procent av alla köp som sker på nätet genom sökningar på de mobila enheterna.
Inom kategorin skor, kläder och smycken är de mobila enheterna särskilt populära sökhjälpmedel med 40 procent. Rapporten visar samtidigt att kategorin är den mest populära på nätet och står för nästan 20 procent av danskarnas nätköp.