Fler och fler av våra rödvita grannar shoppar på nätet. Under 2014 e-handlades det för inte mindre än 80 miljarder danska kronor enligt en ny undersökning från den danska Handelskammaren, Dansk Erhverv. 2013 var den siffran drygt 70 miljarder kronor.
– Danskarna älskar helt enkelt att shoppa på nätet. Den rekordstora omsättningen visar att det danska konsumtionsmönstret förändras, och att allt fler av inköpen nu sker på nätet, säger Henrik Hyltoft, marknadschef på Dansk Erhverv.
Kanalerna samarbetar
Samtidigt visar undersökningen att den danska e-handeln nu står för 10 procent av den totala detaljhandeln. Men även om dansken handlar allt mer på nätet vill man inte säga adjö till de fysiska butikerna.
– Den framtida detaljhandeln kommer att präglas av flera olika försäljningsplattformar som stödjer varandra. De väletablerade fysiska butikerna har nu på allvar kastat sig in i e-handeln, och nätbutiker i sin tur öppnar fysiska butiker eller showrooms, säger Henrik Hyltoft.
Men e-handeln och det förändrade konsumtionsmönstret gör också att man känner av konkurrensen från utländska aktörer.
– De danska nätbutikerna belastas av hög moms och avgifter och att det är svårt att konkurrera med utländska nätbutiker på priset. För konsumenten gör det inget om varan är köpt, i eller utanför Danmark, men för företagen och statskassan betyder det mycket i förlorad moms och skatteintäkter samt arbetstillfällen, säger Henrik Hyltoft.
Källa: Dansk Erhverv
På bild: Henrik Hyltoft