Mofibo lanserades för drygt ett år sedan i Danmark och man har gått fort framåt. Idag har man en marknadsandel på 60 procent av den danska e-bokmarknaden och deras kunder har tillgång till böcker från samtliga danska förlag.
Nyligen tog Mofibo sin e-boktjänst över sundet för att ge svenska aktörer som Readly en match. I Sverige kostar en prenumeration 99 kronor per månad och kan avslutas när som helst. Ett femtontal svenska förlag har hittills inlett ett samarbete med Mofibo, däribland Norstedts, Piratförlaget, Rabén & Sjögren, Telegram och Natur & Kultur.
Även Bonnier ska vara på gång att ansluta sig och bara några dagar efter lanseringen i Sverige meddelade Mofibo att en av världens största engelskspråkiga bokförlag, Simon & Schuster, gått med i deras katalog av digitala böcker.
– Att addera Simon & Schuster är en milstolpe för Mofibo. Med sin stora katalog av bästsäljare och stora författare, kan vi få en större värld av underbara berättelser till läsarna, säger Morten Strunge, grundare av Mofibo.
E-bokmarknaden växer
Samarbetet med bokjätten Simon & Schuster lägger till tusentals kriminalhistorier, romaner, självbiografier, barnböcker och gamla klassiker från hela världen för Mofibo’s läsare, som då kommer att ha tillgång till mer än 20 000 titlar på engelska och lokala språk.
Bland de mer populära författare som blir tillgängliga med det nya partnerskapet är Stephen King, Dan Brown, Ernest Hemingway och många fler.
– Skandinavien har länge varit en viktig internationell marknad för engelska författare, och i och med vad Mofibo’s framgångar visar, är det en stor efterfrågan för internationella böcker även i digital form, säger Ian Chapman, VD och Publisher, Simon & Schuster UK.
I Danmark har e-bokmarknaden på ett år gått från cirka 3 procent till 14 procent. Strunge tror att ökningen till stor del är resultatet av att e-boken genom prenumerationstjänsten fått mer uppmärksamhet som alternativ till pappersboken.
– Varken på den svenska, danska eller norska bokmarknaden har ju Amazon funnits och lanserat e-boken. Ingen har gjort reklam för den. Samtidigt har i dag runt 55 procent av de svenska hushållen i dag läsplattor eller smarta telefoner att läsa e-böcker på. Dessutom har en väldigt stor andel av svenskarna i dag andra prenumerationstjänster som Netflix, Spotify och HBO, säger Morten Strunge.
Källa: Press, SvD