ANNONS

Danny Saucedo startar e-handel: "Tagit lång tid"

Danny Saucedo
Anders Nicander

“Vi vill omdefiniera vad som är manligt”.

ANNONS

Artisten Danny Saucedo lanserar i dag ett nytt varumärke inom hudvård för män. Han gör det tillsammans med kläddesignern Johan Lundell. Namnet på hans nystartade huvårdsmärke är Every Day Operation eller EDO som också är de tre sista bokstäverna i Saucedo.

Enligt företaget ska det vara hållbart producerade hud-, smink- och hårprodukter. Till en början kommer artiklarna enbart säljas via den egna e-handel som har premiär idag, inför lanseringen har kunderna kunnat skriva upp sig för att få information om vad som komma skall. Produktsortimentet bestod vid lanseringen av ett 20-tal produkter, som framöver kommer bli flera.

Vi vill visa män i alla åldrar att de med enkla medel kan känna sig både snyggare och fräschare. Vi vill omdefiniera vad som är manligt, Säger Danny i ett pressmeddelande.

Den återkommande symbolen för varumärket är hexagonen som i pressmeddelandet beskrivs som “den multidimensionella formen som är byggstenen i allt från kemiska föreningar till snöflingor, bikupans vaxkakor och sköldpaddans skal”. Det ska vara en form man också hittar på förpackningarna som dessutom ska vara tillverkade av cellulosa och är biologiskt nedbrytbara samt tillverkade på hemmaplan i Sverige.

Många produkter riktade till män ska vara svarta och hårda. Vi vill vara mjukare och att vårt hållbarhetstänk även ska ha ett visuellt uttryck vilket vi lyfter fram i vår design, säger Johan Lundell.

Alla produkterna ska också enligt pressmeddelandet vara veganska och “i möjligaste mån är både produktionen och ingredienserna från Skandinavien”. Man skriver också att man jobbat i tre år med att ta fram produkterna.

Ska vi släppa en produkt så ska vi känna att vi jobbat igenom den från varje vinkel, och även om det tagit lång tid så känner vi att det varit värt det och vi är otroligt stolta över alla produkter, säger Danny Saucedo.

Några av produkterna innehåller också CBD-olja, vilket vissa andra hudvårdsbolag fått sluta sälja efter att Läkemedelsverket satt stopp. Däribland hittar vi Mantle som förklarade att det var själva marknadsföringen som stoppade försäljningen, inte produkten i sig, som är laglig i Sverige


Vill du läsa mer om influencer marketing?
Håll koll på de senaste branschnyheterna via Influens.se
Daniel Ekberg
daniel@ehandel.se