En ny undersökning gjord av Dansk Erhverv, Danska Handelskammaren, visar på en fin ökning av den danska handeln på nätet.
Enligt uppgifter från betalleverantören Nets, som tillhandahåller Dankortet, danskarnas föredragna betalningsmedel, har landets invånare e-handlat för 39,2 miljarder danska kronor under 2013. Det är en ökning med 4,4 miljarder danska kronor, eller cirka 13 procent jämfört med föregående år.
– E-handeln har blivit en populär och integrerad del av många danskars liv. Det är enkelt, bekvämt och du kan handla var du än är samt vid vilken tid som helst på dygnet. Det gör att vi kommer att se en fortsatt ökning av e-handeln i framtiden, säger Marie Louise Thorstensen, politisk konsult på Dansk Erhverv.
Försäljningskanaler går samman
Siffrorna gäller alltså endast för köp gjorda med Dankortet, men då det är det överlägset mest använda betalkortet på andra sidan sundet, ger det en bra indikation på övriga e-handeln i landet.
Undersökningen inkluderar inte heller danskarnas e-handlande från utländska sajter. Däremot har man räknat in e-handel som skett via till exempel MobilePay och andra relaterade tjänster. Samtidigt ser man en annan tydlig trend, att de olika försäljningskanalerna jobbar alltmer tillsammans.
– Eftersom e-handeln vinner mark ser vi en sammanslagning av försäljningskanalerna till gagn för konsumenterna. Vissa kunder besöker den fysiska butiken, för att få råd eller för att se produkterna, och går sedan hem och köper det på nätet. Andra kollar runt på nätet för att sedan prova och köpa i butik, säger Marie Louise Thorstensen.
Källa: Press