ANNONS

Danjal Kanani om den turbulenta vägen mot börsen: "Det var väldigt konstigt hur det gick till"

Danjal Kanani (Foto Influens.se)
ANNONS

Under de senaste veckorna har det skrivits en hel del om svängarna i Newton Nordic och Influencer Panel. Nyheten om att influencertrion - Danjal Kanani, Joakim och Jonna Lundell - skulle in på börsen slog plötsligt ner i oktober, men lika snabbt rullades pressmeddelanden ut som förnekade allting.

Vägen till börsen skulle vara genom ett omvänt förvärv - det redan noterade bolaget Newton Nordic skulle köpa Influencer Panel. På så sätt skulle trion få in en fot på börsen. Något som huvudägarna i Newton Nordic stöttade, men som Newton Nordic själva inte vara så förtjusta i. Men så blev det ändå. Newton Nordics styrelse fick lämna och in klev fem influencer-profiler och Danjal Kanani utsågs till vd.

Men så lätt skulle det inte bli. Nasdaq satte i veckan stopp för Newton Nordics fortsatta handel på börsen och nu pågår en utredning, medan bolaget får jobba på att åtgärda bristerna som Nasdaq funnit.

Den som vill läsa om vilka Newton Nordic är, hur alla turer i historien har sett ut och vad det senaste är kan ta del av den här artikeln: Vad händer med Newton Nordic och Influencer Panel? ”Upp till bolaget att åtgärda bristerna”

Vi på Influens.se satte oss ner med Danjal Kanani och ställde alla de frågor som vi har haft kring turerna i Newton Nordic och Influencer Panel.

Jag tycker att det har varit lite för högljutt kring allt det här. Jag är en människa som alltid måste gå i mål med den plan jag har. Att det jag har bestämt mig för inte skulle gå igenom finns inte i min värld. Och så tänker jag alltid, oavsett vad det än gäller i livet. Jag har alltid en plan för hur jag ska göra något och vad resultatet ska bli. Därför har allt som har hänt inte gjort mig orolig, säger Danjal Kanani till Influens.se.

Men vad hände egentligen? Ni gick ut och sa att Influencer Panel ska förvärvas av Newton Nordic, och sen gick Newton Nordic ut och sa att de inte alls vill det. Men trots detta röstades förvärvet ändå igenom. 

Man måste alltid tänka på aktieägarna och bolagets bästa i första hand, och i det här fallet fanns det egentligen ingen utmaning eller oklarheter. Både storägarna och aktieägarna ville att förändringar skulle ske och att en verksamhet som gått minus under en längre period ska börja gå plus igen. De ville att de pengar som de har investerat ur egen ficka ska vara gynnsamma.

Det är jätteviktigt att alltid tänka på aktieägarnas bästa, och jag var övertygad om att aktieägarna ville det här och om att det här är en bra affär. Det framgick även i omröstningen.

Är det vanligt att det går till så här? Att ena sidan offentligt går ut och säger att man inte vill genomföra ett nyss kommunicerat förvärv?

Normalt sett så går de här processerna till smidigare. Man är oftast samarbetsvillig och det ska inte finnas några oklarheter. Finns man på börsen så ska man vara tydlig, samarbetsvillig och alltid tänka på aktieägarnas bästa. Så ja, jag själv tycker att det var väldigt konstigt hur det gick till.

Strax innan det röstades igenom att Newton Nordic ska förvärva Influencer Panel, lämnade Newton Nordics medgrundare och teknikchef Mårten Svanfelt och Robin Kahlbom, affärsutvecklingschef och tidigare vd på bolaget, på egen begäran. När man sedan gick ut med nyheten lämnade hela Newton Nordics styrelse och ersattes med nya profiler från Influencer Panel.

Det är normalt att den gamla ledningen lämnar när en ny kommer in i bolaget. Det är en automatisk process.

Då förstår jag att Newton Nordic ska ersättas, eller har ersatts, av Influencer Panel?

Allt som har skett har skett på ett normalt sätt. Jag tror att om inte offentliga människor hade varit involverade i det här så hade detta inte fått lika stor uppmärksamhet i media. Det hade varit en helt normal process utan någon som helst huvudvärk. Just nu så har det skrivits och ändrats en massa citat och rubriker så det har uppstått en del oklarheter, säger Danjal Kanani och fortsätter:

Man får inte tro på allt som skrivs i media. Man borde göra sin egen research, det är inte så svårt att själv kolla upp hur det har gått för bolaget hittills. Sen får man svara på frågan: vems pengar ligger i bolaget? Svaret är aktieägarnas, och då får man kolla på vad aktieägarna vill. Vi fick en jättebra deal och en sådan deal hade ingen tackat nej till.

Danjal understryker att man endast pausat utvecklingen på Newton Nordics verksamhet och fokuserar på försäljning och uthyrning. 

Vi vill göra både befintliga och nya kunder nöjda, säger Danjal Kanani.

Flera av de anställda är kvar, endast styrelsen har bytts ut och några av dem kommer att finnas kvar till uppsägningstiden har löpt ut.

Vi håller just nu på att planera hur framtiden ska se ut.

Vad kan du säga om framtidsplanerna? 

Vi kommer att lösa alla problem, och i branschen finns också en hel del oroligheter och frågor som vi kommer att bidra till att räta ut. Det jag menar är att det saknas en branschstandard inom influencer marketing, man vet inte vad sker och ting är värda eller vad de kostar, hur man bokar en offentlig människa eller vad man får ut. Så det vill vi lösa. Det är viktigt att nämna att många av våra branschkollegor är superduktiga på det som de gör, men vi vill med Influencer Panel lägga till grejer som ingen annan har tänkt på. Vi ser att dessa pusselbitar behövs för att hela branschen ska kunna ta nästa steg i utvecklingen.

Jag vill även tillägga att det är skillnad på det vi gör och det andra redan gör, för vi som står bakom Influencer Panel är influencers och har jobbat med alla delar av influencer marketing i flera år. De aktörer som Influencer Panel kallar för branschkollegor är startade av personer som inte har jobbat som influencers. Så vi har en helt annan infallsvinkel. Vi vet vad som behövs, vad som saknas och hur det bäst kan förbättras. Vi behöver inte fråga någon vad de skulle behöva.

Om vi backar bandet. När ni var klara med vad Influencer Panel skulle bli, var ert mål då att snabbt ta er till börsen?

Nej, målet var att hitta en bra investerare. Vi var på många möten och fick många förslag, men vi kände att det här var den absolut bästa dealen vi kunde få.

Så var det ni som sökte upp Capital Conquest, eller hittade de er? 

Det var jag som hittade dem, så som jag har hittat alla andra investerare. Jag har suttit på kanske 20 eller 30 investerarmöten, men man tar ju till slut den dealen som är bäst ekonomiskt för bolaget.

Nu har du blivit börs-vd, och det är ju en roll du inte har haft tidigare. Hur känns det? 

Jag är en entreprenör i grunden och har jobbat med att driva företag hela mitt liv. Jag driver många företag idag, men ja - börsen är ny för mig. Jag är väldigt glad att jag har fått möjligheten att göra den här resan och vi har en väldigt spännande resa framför oss. Samtidigt är det lite pirrigt för nu har vi stora möjligheter att göra vår idé till verklighet direkt och expandera fort. När man har kapital och aktieägare som tror på ens idé, då har man möjlighet att bygga högt, avslutar Danjal Kanani.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se