I takt med att allt fler e-handelsföretag använder sig av så kallade influencers för att göra reklam i olika sociala kanaler, har allt fler även dragit på sig kritik. Vi har i flertalet fall tidigare kunnat berätta om e-handlare som fällts av Reklamombudsmannen, RO, för att inte tillräckligt tydligt ha märkt ut exempelvis blogginlägg eller youtube-videos som reklam.
"Användarna väl införstådda med reklam"
Nu har turen även kommit till det populära klockmärket Daniel Wellington. Det hela handlar om att företaget har samarbetat med influencern Elin Lewenhaupt, tidigare känd som mjölkbonden Elin Svärdh. Hon har gjort reklam för Daniel Wellingtons klockor på Instagram, men enligt RO alltså inte tillräckligt tydligt upplyst sina över 18 000 följare om att inlägget rör sig om reklam.
Daniel Wellington höll dock inte med och påpekade bland annat att Elin Lewenhaupt taggat företaget i inlägget samt att den ökade förekomsten av reklam i sociala medier gör att publiken förstår när det rör sig om reklam.
- I övrigt kan tilläggas att det idag är väldigt vanligt förekommande att företag använder sociala medieplattformar, såsom Instagram, i syfte att marknadsföra sina produkter och tjänster. Denna typ av marknadsföring är särskilt vanligt förekommande via Instagramkonton med många följare, till exempel som Elin Lewenhaupts konto. Den frekventa användningen av Instagram som marknadsföringskanal har gjort användarna av plattformen väl införstådda med formen av marknadsföring och de bör därför med lätthet kunna identifiera vad som är reklam och inte, uppger företaget i ett yttrande till RO.
Taggar räcker inte som reklammarkör
RO håller dock inte med, och fäller alltså reklamen då den inte uppfyller kraven på reklamidentifiering. Och att inlägget taggats med #danielwellington, syns inte förrän man faktiskt klickar på bilden, menar stiftelsen. Inte heller det faktum att inlägget taggats med #samarbete, räcker för RO.
- Daniel Wellingtons Instagramkonto är taggat i bilden där armbandsuret finns. Denna tagg syns dock först sedan man klickat på bilden. Bilden i sig leder därför enligt nämnden inte till att reklamen genast kan identifieras som sådan. I texten under bilden finns en personlig rabattkod angiven samt hashtaggen ”#samarbete”. Uppgiften om rabattkoden lämnas först en bit in i texten och hashtaggen finns i slutet av texten. Detta riskerar att leda till att uppgifterna inte syns innan texten bryts med ”mer” när inlägget visas i flödet på Instagram, skriver stiftelsen i beslutet.
Elin Lewenhaupt har uppget för RO att hon förstått misstaget och inte ska göra om det.