I början av året hade e-handelsundret Daniel Wellington bara ett 30-tal butiker runt om i världen. Men innan 2017 läggs till handlingarna ska antalet ha ökat med en nolla. Det berättade plötsligt företagets presschef Ola Melin för tidningen Fokus under en intervju.
“Det är full fart som gäller i höst”
Att gå från 30 till 300 butiker på så kort tid låter förstås osannolikt, till och med för Daniel Wellington. Så kanske är det inte så konstigt att Fokus reporter först trodde att han hade hört fel, att det snarare skulle bli 30 butiker till och inte 300.
- Nej, 300. Jag vet, det är ett väldigt ambitiöst mål även för oss. Det är därför det är sådant spring i trapporna här just nu. Hittills i år har vi öppnat strax över 100 butiker, så det är full fart som gäller i höst, förklarade Ola Melin för tidningen.
Det är oundvikligt att notera att den kommande massiva butiksexpansionen innebär en aktiv förändring i företagets fokus, som tidigare till stor del handlar om e-handel.
Kina numera viktigaste marknaden
Detta sammanfaller dessutom med att företaget fått nytt fokus då en enskild marknad poppat upp som den viktigaste hittills - Kina. Av de 300 butikerna ska minst en tredjedel, 100 stycken, öppnas där.
- Kina är där vi växer absolut mest just nu. Vi har fler anställda i Kina i dag än vi har här på huvudkontoret i Stockholm, sa Ola Melin.