E-handlare lämnar mycket pengar på bordet
Det blir allt viktigare för e-handlare att kunna erbjuda konsumenter smidiga processer för hela kundresan efter ett köp – vilket innebär allt ifrån returer och byten, reklamationer, reparationer och second-hand. Tredjepartslösningar som Ebay, Facebook Marketplace och Vinted har exploderat i popularitet senaste åren och säljer second-hand produkter. Om fler e-handlare skulle äga hela produktlivscykeln och möjliggöra försäljning och livstidsförlängning på sin egen plattform finns det mycket pengar att hämta.
Unga konsumenter efterfrågar hållbarhet
Enligt en undersökning gjort av Reclaimit och Novus har redan över 50% av konsumenterna ett cirkulärt shoppingbeteende, vilket innebär att de köper och säljer second-hand, reparerar och återvinner. Samma undersökning visar att 76% av svenskarna vill reparera produkter under garanti i stället för att ersätta dem med nya. Viljan är ännu större bland de yngre konsumenterna – hela 93% av 18–29-åringarna uppger att de gärna reparerar allt från elektronik till kläder, skor och möbler i stället för att köpa nytt. Däremot är motsvarande siffra för den äldre generationen (65–79 år) endast 59%, vilket tydligt visar på ett generationsskifte i konsumentbeteende.
Unga konsumenter nöjer sig inte längre med att vilja ha ett alternativ – de kräver det. Och de företag som inte erbjuder reparationstjänster riskerar att bli irrelevanta på en marknad där hållbarhet står i centrum.
Ny lagstiftning har redan trätt i kraft
I april 2024 införde EU en ny lag som stärker konsumenternas rätt till reparation. Lagen kräver att både e-handlare och fysiska butiker erbjuder reparation av vissa trasiga produkter, samt att de hjälper konsumenter att hitta rätt reparatör. För företag innebär detta att anpassning är nödvändig.
E-handlare bör ställa om
För e-handlare och retailers innebär denna utveckling inte bara en möjlighet att möta konsumenternas förväntningar, utan också att öka kundlojaliteten och driva tillväxt. Det borde vara lika enkelt för konsumenter att kunna returnera och byta en vara som att reklamera, reparera eller lämna in för second-hand försäljning. – Wilhelm Hamilton, VD på Reclaimit
Den retailer som vill vara relevant och långsiktig måste erbjuda reparationer som en naturlig del av efterköpsprocessen på samma sätt som returer och byten. På så sätt blir de en del av återbrukskedjan, där samma produkt får flera liv, säger Wilhelm Hamilton.
För mer insikter kan du läsa hela rapporten State of Repairs 2024 här.