En av Storbritanniens största dagligvarukedjor, Tesco, har tagit nya tag för att locka kunder till deras e-handel. Det är i Sydkorea där Tesco är den näst största dagligvarubutiken, under namnet Homeplus, som de har börjat experimentera med innovativa e-handelslösningar. Tescos konkurrent och marknadsledare i Sydkorea, E-mart, har fler butiker och Tesco funderade därför ut ett nytt sätt att locka koreanerna till sin nätbutik. Detta sägs ha gjort dem till marknadsledare på nätet och även närmat sig E-mart i den fysiska handeln.
Tesco insåg att e-handeln borde vara stark i Sydkorea då det är ett hårt arbetande land där folk ser dagligvaruhandlandet som ännu en arbetsuppgift. Hur gjorde då Tesco för att locka folk till sin e-handel i Sydkorea? De ställde sig frågan om man inte kunde ta butiken till människorna istället för tvärt om.
Det slutade med att de byggde upp en "virtuell" stormarknad i Seouls tunnelbana. Stora bakgrundsbelysta anslagstavlor sattes upp, dock inte med reklam utan med bilder föreställande frysdiskar och hyllor med dagligvaror. Bildern skall ha efterliknats de verkliga butikerna nästan exakt. Sedan kunde förbipasserande, via QR-koder, handla produkterna med sin mobiltelefon. Varorna levererades senare samma dag till deras hem. Under denna kampanj besökte över 10 000 människor deras nätbutik via mobiltelefonen och nyregistreringarna ökade med ca 80%.
Även om detta ser ut att ha varit en begränsad kampanj, och kanske lite av en ploj, så är det en intressant brygga mellan e-handeln och den fysiska världen. Det visar även på e-handelns styrka när det kommer till kundservice.
Här kan ni se en presentation av deras virtuella butik i tunnelbanan:
Källa (dagenshandel)