De höll emot in i det längsta, men nu ska det klassiska varuhuset NK lansera sin e-handel redan denna vecka, rapporterar SvD Näringsliv. Anledningen är nya konsumentbeteenden i pandemins spår, där alltfler handlar online.
NK:s e-handel kommer att drivas från varuhuset i Stockholm, där varorna packas och skickas vidare ut till kund.
Vi hade en plan att öppna under hösten, men vi har kunnat påskynda arbetet med ett par månader, säger NK:s vd Henrik Andreasson, som också sitter i ägaren Hufvudstadens ledningsgrupp, till SvD.
Sortimentet kommer inledningsvis att vara något beskedligare, för att sedan byggas ut efter hand. En av hyresgästerna som inte kommer att finnas med från start är Department and stores. Men även deras sortiment kommer att göras tillgängligt i NK:s webbutik framöver.
När vi tittade på lanseringsplanen och funderade över hur vi kunde påskynda den utan att tumma på kvalitet och konsumentupplevelse, så kunde vi göra det med ett smalare sortiment. Men Department and stores har en jättebredd inom olika kategorier och det är en komplex integration.
Räds inte Amazon
Det finns redan hård konkurrens på den svenska e-handelsmarknaden, men snart kommer den bli ännu tuffare. Amazon ligger i startgroparna för att slå upp de digitala portarna till Amazon.se, något som NK givetvis håller ögonen på.
Vi ser deras lansering som en möjlighet, de kommer att bidra till att öka intresset för e-handeln ungefär som att coronapandemin har fått fler att handla online. Men det är klart att det blir en högre konkurrens, säger Henrik Andreasson.