ANNONS

Då kan direktbetalning försvinna ur e-handelskassorna

Katrin Lundgren, vd på Kodmyran

"Kanske bara tar bort dem".

ANNONS

Direktbetalningsalternativen och kortbetalningar har varit ett hett diskussionsämne kring de nya reglerna i e-handelskassor. Flera aktörer har tolkat reglerna väldigt olika, särskilt när det kommer till korten. Vissa har debet- och kreditkort i samma formulär och "bara" skiljt dem åt genom att presentera kortlogotyper med debetloggor före kreditloggor.

Vi har tidigare skrivit om hur det är möjligt att till och med runda de nya reglerna, genom att helt enkelt ta bort direktbetalningsalternativ och enbart ha faktura- och kreditbetalning i checkouten. Visar det sig att direktbetalningar används i väldigt liten utsträckning, trots den nya lagen, så kan de komma att helt försvinna ur flera e-handelskassor. Det skulle i sådana fall direkt motverka lagens syfte, vars uppgift är att minska överskuldsättningen i landet.

Det vi vet är att vi kan behöva skilja på debet- och kreditkort och då beror det helt på betalväxeln bakom ifall det går eller inte, så det kommer att variera från fall till fall om det är möjligt. I de fall det inte är möjligt så måste vi fundera på alternativa lösningar helt enkelt. Kika på hur många som använder direktbetalningsalternativen och är det få så kanske man bara tar bort dem istället, säger Katrin Lundgren, vd på Kodmyran, till Ehandel.

Kodmyran, som bland annat hyr ut butikslösningar för e-handel, har dock inte märkt av någon rusning bland sina kunder med förfrågningar om nya kassalösningar.

Vi har inte fått en enda förfrågan från någon av våra kunder om att bygga om kassan och därför har vi inte heller funderat så mycket rent praktiskt ännu. Majoriteten av våra B2C kunder kör Klarnas Checkout, eller andra checkoutvarianter och de behöver ju heller inte göra något själva så det kan vara anledningen till att våra kunder inte hört av sig till oss. B2B berörs ju inte alls så där är det inga problem, säger Katrin Lundgren.

De flyttas upp

En annan lösning som blivit populär är Swish. Vi har noterat att flera e-handlare flyttat upp Swish som direktbetalningsalternativ högst upp i kassan och därefter listat olika faktura- och kreditalternativ. Faktum är att under april och maj har 50 procent fler företag anslutit sig till tjänsten, jämfört med samma period året innan.

Detta tror vi delvis beror på den pågående pandemin, men också för att Swish är ett effektivt och smidigt alternativ till kreditbetallösningar för företag att erbjuda sina kunder. Handeln garderar sig helt enkelt för lagändringen”, säger Sofia Norén, Communication & Growth manager Swish.

Swish tog även hjälp av Kantar Sifo som frågade e-handlarna som använder tjänsten vilket av betalningsalternativen som konverterade bäst i checkouten. Vinnare blev just Swish med 39 procent före kortbetalning på 25 procent och faktura på 21 procent.

LÄS ÄVEN: Vi testar de nya e-handelskassorna – så löser de kreditkaoset

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap