ANNONS

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform
Patrick Ohlsson

Går från in-house till e-handelsleverantör.

ANNONS

E-handlaren CyberPhoto har tidigare berättat om hur de har kämpat med att hela deras marknad, med fototillbehör och kameror, har sjunkit kraftigt. De har dock långt ifrån gett upp och kunde förra året stoltsera med att för 2015 ha slagit all-time-high i omsättning. Förra året fortsatte e-handlaren att växa och omsätter nu strax under 240 miljoner kronor. För att lyckas med detta har företaget bland annat breddat sig med kategorier som mobiltelefoner och outdoor.

Att företaget satsat stort på mobiltelefoner är förstås passande eftersom det är dessa enheter som bland annat står bakom de traditionella kamerornas fall. Nätbutiken blev även Årets återförsäljare på Mobilgalan 2016. Med detta sagt så ska dock fotokategorin fortfarande vara mycket viktig för CyberPhoto:

- Huvuddelen av vår försäljning ligger fortfarande även idag på foto och video och kommer även fortsättningsvis att vara CyberPhotos grund och huvudkategori, säger företagets VD Patrick Ohlsson.

Ny e-handelsplattform på gång

Nu när bolaget verkar ha fått lite stabilitet i den nya världen med mindre “foto” och mer mobiler så är det dags att uppdatera tekniken. CyberPhoto.se är idag till exempel inte mobilanpassad, men det är tydligen mer än så som behöver uppdateras.

Patrick Ohlsson berättar hur de går från att ha gjort det mesta själva till att nu ta in en partner i e-handelsleverantören Litium, som ska hjälpa bolaget med att ta fram en ny e-handel.

- Från vår start som e-handel har vi utvecklat och byggt alla våra system själva inhouse. Vårt mål är och har alltid varit att vi skall vara enkla att ha att göra med, 100 procent fokus på kunden, den bästa kunskapen om våra produkter samt att alltid försöka överträffa förväntan hos alla som vi möter, säger Patrick Ohlsson och fortsätter:

- Att nu ta CyberPhoto ytterligare ett steg mot framtidens e-handel är en oerhört viktig fas för oss och det gör vi nu genom att vi funnit en partner med samma grundvärderingar som vi själva har, som förstår våra specifika krav och behov, samt med vilka vi tillsammans med vår egen personal kan vara med i utvecklingen av vår webb och addera ytterligare värden till våra kunder.

"Kunden skall känna igen oss"

Han tillägger att det finns mängder med saker att göra som ännu inte är gjorda och pekar på flera områden där företaget har planer på att bli bättre.

Hur kommer den nya sidan att se ut?

- Grundmålet är att kunden inte skall ha några problem att känna igen oss och våra sidor. Mycket ligger i att "motorn" i bakgrunden effektiviseras och optimeras vilket därigenom ger oss större möjligheter att ge våra kunder mera av vår tid i stället för att den skall läggas på system och produktunderhåll, säger Patrick Ohlsson.

Finns det något datum på bytet?

- Jag vill inte säga något specifikt datum, men det kommer inte att dröja länge innan vi är igång och sedan kommer utvecklingen att fortgå löpande över tid.

Efter att ha tagit sig igenom ett stålbad där “praktiskt taget alla kategorier minskar” så är det nu tillväxt under kontroll som gäller.

- Vårt mål är att fortsätta växa kontrollerat och bibehålla vår lönsamhet, säger Patrick Ohlsson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se