ANNONS

Cyber Monday växer snabbare än Black Friday

Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende på Klarna

Inte poppis i Jämtland.

ANNONS

I lördags rapporterade vi Black Fridays tillväxt i år, enligt Klarnas statistik. Och nu meddelar betaljätten att gårdagens säljfest Cyber Monday ökade i ännu högre utsträckning än Black Friday och med samma takt som Black Week.

LÄS ÄVEN: Facit: Försäljningen under Black Friday avslöjad

Cyber Monday, den ursprungliga motsvarigheten till Black Friday för nätbutiker, hamnar ofta i skymundan av sin mer berömda släkting, men det är fortfarande en betydelsefull dag för näthandeln, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende på Klarna, i en kommentar.

Igår, under Cyber Monday, landade försäljningsökningen på 27 procent jämfört med samma högtid i fjol. Black Friday ökade, som tidigare nämnts, 14 procent. Hela Black Week ökade med 30 procent och om vi räknar bort Black Friday från veckan så landade tillväxten på 38 procent, jämfört med samma period förra året.

Enligt statistiken fördelades försäljningen under Cyber Monday, mellan kvinnor och män, följande; kvinnor stod för 60 procent och män för 40 procent.

Klarna har även kartlagt vilka län som hade störst respektive lägst försäljningsökning jämfört med fjolåret. De tre som växte mest var Värmlands län med 33 procent och Uppsala samt Region Skåne tog en delad andra plats med en 29-procentig tillväxt.

Jämtlands län var det län som upplevde lägst tillväxt med sina 18 procent, just slagna av Västernorrlands län och Östergötlands län, som båda landade på 19 procent.

Cyber Monday fortsätter att växa i jämn takt med Black Week, och alltså i högre utsträckning än Black Friday även om fredagen fortfarande är årets i särklass största shoppingdag, säger Viveka Söderbäck och fortsätter:

Man kan tänka sig att många konsumenter passade på att handla under den sista dagen som de förväntar sig erbjudanden och stora prisreduceringar inför den kommande julhandeln.

De kategorier som växte mest under måndagens kampanjfest var elektronik med 29 procent, sport och fritid med 28 procent och barnprodukter 24 procent.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se