Enligt en studie ökar antalet amerikanska nätbutiker som kommer att delta i vad som kallas Cyber Monday och äger rum första måndagen efter Thanksgiving. Cyber Monday är e-handlarnas försäljningsmässigt största dag på hela året, och i år väntas dagen bli ännu större när fler butiker deltar.
I år säger 85 procent av de tillfrågade nätbutikerna att de kommer att erbjuda någon form av rabatter eller specialerbjudanden under Cyber Monday. Förra året var den siffran 78 procent. Något som borgar för att det kommer att slås rekord även i år.
Förra årets Cyber Monday slog rekord när det näthandlades för 1,25 miljarder dollar i USA. En ökning med cirka 20 procent från 2010 då motsvarande siffra var en miljard dollar. Antalet nätkonsumenter sägs ha legat runt 10 miljoner, även det en ökning med 11 procent jämfört med 2010.
Cyber Monday hela veckan lång
Cyber Monday föregås av Black Friday, de fysiska butikernas stora REA-dag i USA. Något som inte Amazon bryr sig särskilt mycket om utan de hakar på även den dagen. Eller rättare sagt de har hela veckan som Black Friday och har samma deals som flera butiker sägs komma att erbjuda:
”Du ska inte behöva stå i en lång kö för att ta del av bra erbjudanden. Vi har letat efter de bästa Black Friday-erbjudanden överallt, inklusive de erbjudanden andra butiker planerar så att vi kan ge dig dem ännu tidigare, skriver man på sin hemsida”
Och man är inte ensamma. Flera nätbutiker gör på liknande sätt och även fysiska butiker har erbjudanden som sträcker sig längre än under bara fredagen. Det är helt enkelt en REA-fest runt Thanksgiving.
Bra för konsumenten som får chans att shoppa till bra priser under en längre period, men som samtidigt urvattnar begreppen Black Friday och Cyber Monday.
En egen dag även i Sverige?
Vi har tidigare diskuterat om vi ska ha en liknande dag i Sverige och en del butiker har hakat på trenden. Bland annat såg Peter Höjman som driver butiken Protecty en ökning med 179 procent under förra året när han hoppade på tåget med en Black Friday-kampanj.
Sportamore i sin tur satsade på en Cyber Monday-kampanj och även den gav bra genomslag. Men en kampanj på framsidan och rabattkoder såg man en ökad orderingång på 133 procent under måndagen. Vi får väl se om fenomenet Cyber Monday tar sig till Sverige på allvar.
Något den helt klart gjort i Kina. Även om de gjort en egen variant av dagen som äger rum den 11 september varje år. Samma dag som den kinesiska högtiden som kallas ”singles day”.
Och det verkar varit en lyckad kombo, i år slogs alla rekord när Alibabas sajter Tmall.com och Taobaocom på egen hand sålde för 3,1 miljarder dollar. Alltså mer än dubbelt så mycket som alla amerikanska nätbutiker under Cyber Monday.
Källa: Internet Retailer