Den amerikanska lågpriskedjan Costco har bestämt sig för att erövra Sverige, kosta vad det kosta vill. Vi har kikat på det svenska bolagets bokslut efter det första riktiga året i landet och kan konstatera att de är här för att tävla.
Verksamhetsåret, som avslutades sista augusti 2023, bjöd på en omsättning på hela 556,1 miljoner kronor. Men också en ordentlig förlust, efter finansiella poster, på -186 miljoner.
Det här är dock inget som avskräcker en global jätte, tvärtom. Lågprismarknaden blommar i Sverige och Costco är fast beslutna att ta en betydande del av kakan.
Resultatet ligger i linje med styrelsens förväntningar för det första verksamhetsåret med ett varuhus. Även om resultatet är negativt är bolagets mål att inom en rimlig framtid bli lönsamt genom att öka medlemsbasen, effektivisera driftskostnader och öka andelen varuhus i Sverige, skriver de i årsredovisningen.
Det svenska bolaget fick därför en rejäl påfyllnad i kassan för att såväl hålla igång driften som att påskynda offensiven i vårt avlånga land.
För att finansiera verksamheten och fortsatt stödja tillväxten på den svenska marknaden, lämnade den enda aktieägaren ett ovillkorat aktieägartillskott om totalt 300 miljoner kronor under räkenskapsåret 2023, står det att läsa.
Planen är alltså att öppna fler varuhus, något vi vet om sedan tidigare. Man har redan ett andra varuhus på gång, vilket ska öppnas 2025 på Bernstorp i Burlöv, Skåne. Men man stannar som sagt inte där, mer är att vänta.
Gör sig redo online
Och det är inte bara fysiska butiker som ska rullas ut. Costco är även sugna på att ge sig i kast med e-handeln. Någon tidslinje för när detta ska ske ges dock inte.
Företaget kommer fortsatt att söka möjligheter för expansion på den svenska marknaden, öppna fler varuhus och vill även lansera e-handelsverksamhet, avslöjas det.
Exakt hur den kommer att se ut och vad som kommer att säljas är svårt att sia om, då det ser olika ut från marknad till marknad. Men tittar vi på webbshoppen man har på Island så hittar vi allt från hemelektronik från välkända varumärken till dagligvaror, grillar, drycker och tilltugg. Så man kan nog räkna med något liknande här.
Costco verkar även vara redo på att etableringen kan komma att ta tid, men man ser också att det finns stora marknadsandelar att ta om man lyckas konkurrera hårt om pris.
Costco är relativt okänt på den svenska marknaden och företaget ser därför en betydande möjlighet för expansion genom tillväxt av medlemsbasen. Och att tjäna kundlojalitet genom att fortsätta att erbjuda högkvalitativa produkter och tjänster till de lägsta möjliga prisera.