ANNONS

Costco blöder miljoner i Sverige - ser räddning i e-handel

"Stor möjlighet för expansion".

Det amerikanska lågprisvaruhuset varuhuset Costco har ännu inte nått lönsamhet i Sverige, trots en omsättningsökning under sitt andra verksamhetsår.

Costco, som etablerade sig i Sverige 2022, redovisar nämligen en omsättning på 683,2 miljoner kronor för räkenskapsåret 2023/2024 (september till augusti). Det är en ökning med 23 procent, från 556,1 miljoner kronor föregående år. Det skriver Market.

Rörelseresultatet landade dock på röda siffror.

ANNONS

Det uppgick till -186 miljoner kronor, vilket motsvarar en negativ rörelsemarginal om drygt 27 procent.

Men trots förlusten visar den amerikanska ägaren fortsatt förtroende för den svenska marknaden.

Även om företaget redovisar en förlust är bolagets mål att inom en rimlig framtid bli lönsamt, skriver Costco i sin årsredovisning.

Strategin är bland annat att se över sina utgifter och effektivisera driftskostnader. Man ska även locka fler kunder till medlemsklubben och öppna fler varuhus.

För att stödja den fortsatta expansionen har den amerikanska ägaren skjutit till 400 miljoner kronor i kapital.

Costco är fortfarande relativt okänt på den svenska marknaden och bolaget ser en stor möjlighet för expansion genom att öka medlemsbasen och vinna kundlojalitet genom att fortsätta erbjuda högkvalitativa produkter och tjänster till lägsta möjliga pris.

Expansionen inkluderar bland annat ett andra varuhus, som är under uppbyggnad i Bernstorp utanför Malmö. Öppningen, som initialt var planerad till 2024, förväntas nu ske under 2025.

Costco är, som ovan nämnt, sugna på att etablera ännu fler varuhus men också på att lansera e-handel i Sverige. Något man nu undersöker.

LÄS ÄVEN: Ska Costco sälja sprit och starta e-handel i Sverige? - här är ledtrådarna

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!