Det är inte bara i Kina som försäljningen av munskydd har skjutit i höjden sedan coronaviruset bröt ut. Faktum är att även här hemma i Sverige har åtgången varit så enorm att när vi tittar på Apotea, Apoteket, Apotek Hjärtat och Kronans Apotek så är munskydd i skrivande stund slut i webblagret hos samtliga i den kvartetten.
Vi kan absolut se en ökad försäljning av munskydd (upp cirka 260 procent) från normalt ganska låga försäljningsnivåer. Den absolut största ökningen ser vi senaste veckan, berättar Pär Svärdson, vd på Apotea, för Ehandel.
På Apoteket har försäljningsökningen varit lavinartad. Tisdagen den 21 januari sålde man 160 paket om tio munskydd, dagen efter 350 paket och på torsdagen hela 550 paket.
Den har ökat. Vi säljer normalt cirka 20-40 paket om tio munskydd dagligen i hela landet, säger Magnus Frisk, pressansvarig på Apoteket, till Ehandel.
Skyddar inte mot virussjukdomar
Det är bara ett problem: Mitt i virusstressen har kunderna av allt att döma glömt att undersöka vilken funktion munskydden faktiskt har.
De munskydd vi säljer är gjorda för att du som använder munskyddet inte ska smitta andra. Till exempel om du ska lägga om ett öppet sår. Munskydden är alltså inte gjorda för att skydda mot virussjukdomar. Vi får en del frågor om munskydd och vi upplyser kunden om att munskydden vi säljer är till för att skydda andra, inte dig själv. Det är viktigt att människor inte köper munskydden av fel skäl, informerar Magnus Frisk.
"SÃ¥lt ett par hundra"
Och det är inte bara hos nätapoteken som munskydden haft en strykande åtgång. Hos Partykungen har munskydden, som säljs som ett maskeradtillbehör till doktorsdräkter, letat sin in på topplistan över flest sålda produkter det senaste dygnet.
Bara i helgen har vi sålt ett par hundra stycken, mot normalt några enstaka i veckan, säger Joel Svensson, vd på Partykungen, till Ehandel.
Det är dock inte bara i efterfrågan på munskydd som coronaviruset sätter sina spår på affärerna.
Vad gäller hur coronaviruset påverkar oss i övrigt är det framförallt vår sourcing i Kina som just nu ligger stilla där ju staten givit medborgarna ytterligare fem dagar ledighet efter det kinesiska nyåret. Detta innebär att vår planerade produktion kommer bli åtminstone en vecka försenad. Även reseförbuden inom landet kan/kommer att påverka vår sourcing, då vi har fabriker utspridda i landet och våra lokala sourcing partner inte kan resa runt till dessa, berättar Joel Svensson.