ANNONS

Coops drag i e-handeln - för att bli lönsamma online

André Agosti, försäljnings- och driftschef Stora Coop inom Coop Syd

"Det kommer spara tid, pengar och även klimatutsläpp".

ANNONS

Dagligvarujättarna har kämpat hårt med att få e-handeln lönsam. Kanske kan dark stores vara svaret? Det är just en sådan som Coop nu öppnar, för att sänka logistikkostnaderna vid leverans till kunder i hela Blekinge och Skåne.

Andelen kunder som handlar mat på nätet var som störst under pandemin och har därefter backat. Vi tror dock starkt på online som en del av helhetserbjudandet på Coop. Vi utvecklar nu vår verksamhet för att kunna erbjuda möjligheten att handla hem maten från dator eller mobil till alla i Skåne och Blekinge och för att nå lönsamhet i verksamheten, säger André Agosti, försäljnings- och driftschef Stora Coop inom Coop Syd, i ett uttalande.

Den kommer att ligga i direkt förbindelse med Coop Logistiks omlastningscentral och distributörens lokaler. Den kommer även att sysselsätta 32 medarbetare, som ska hantera onlinebeställningar sju dagar i veckan.

Målet med den nya satsningen är att få fler att upptäcka möjligheten att e-handla sina dagligvaror.

Vi kommer att ha ett brett sortiment av färska, frysta och torra varor motsvarande det som våra medlemmar och kunder möter i en stormarknadsbutik. Vi kommer också lägga oss i prisnivå motsvarande Stora Coop. För de som beställer för mer än 2000 kronor blir det fri frakt och vi kommer erbjuda många olika sätt att få varorna från hemleverans till upphämtning i skåp och butik, säger André Agosti.

Men så var det ju det här med dagligvaror och lönsamhet online. Vad gör egentligen en dark store för nytta här? Enligt Coop finns det flera kostnadssänkande fördelar.

Transportkostnaderna är en stor del av kostnaderna för online och i och med att vi nu hittat en lösning där vi kan lägga onlineplocket ihop med annan logistik så kan vi kapa flera transporter. Det kommer spara tid, pengar och även klimatutsläpp från transporterna. Vår bedömning är att vi också kan öka effektiviteten i plock av varor när vi kan fokusera på onlinekunderna och inte kombinerar med butiksarbete, säger André Agosti.

Nils Lund
nils@ehandel.se