ANNONS

Coop testar cirkulära kassar i e-handeln: "Nödvändig utveckling"

Här packas det för fullt i de nya, tvättbara tygkassarna

Inleder pilotprojekt med Gordon.

ANNONS

Flergångskassarna har inte lyckats slå igenom brett i e-handeln. Det är inte så att försök inte har gjorts. Men det har ofta stannat just där, vid försök.

Här kommer ett nytt sådant och den här gången är det Gordon och Coop som slår sina flergångspåsar ihop.

Utvecklingen av ett cirkulärt emballage ser vi som nödvändig med tanke på de stora volymer av dagligvaror som i dag levereras till kund, säger Niklas Zeitlin, ansvarig för e-handel på Coop Sverige, i ett uttalande.

Rent praktiskt handlar det om en förpackning med en yttre, hård del som skyddar varorna under frakt. Invändigt sitter en mjuk flergångskasse som anpassats för Coops plock och hantering. Kassar som sedan lämnas tillbaka av konsumenten vid nästa leverans, varvid de tvättas och görs redo för färden till nästa kund.

Coops mål är att vi tillsammans med Gordon bättre ska förstå hur vi kan hitta de bästa sätten för att underlätta för våra e-handelskunder och minska resursanvändningen. Vi gör detta för att kunna justera vår verksamhet och sedan skala upp arbetssättet så att fler kunder på coop.se kan ta del av lösningen, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef för Coop Sverige.

Intresset för pilotprojektet sägs ha varit högt och platserna för att få delta ska ha fyllts upp på en dag. Faller allt väl ut finns en färdig plan för att skala upp snabbt i Sverige.

Att så tidigt i utvecklingen kunna visa på att konsumentnytta går att kombinera med miljövinst är otroligt kul. Vår förhoppning är att konsumenterna ska uppleva det som enkelt att motta och returnera dessa flergångskassar och vi är så glada att Coop vill testa detta tillsammans med oss, säger Catherine Alsén Gelfgren, projektledare för Gordon Circular.

Nils Lund
nils@ehandel.se