Snart kan matpriserna börja falla. Efter Lidl, Wolt och Ica var det Coops tur att utannonsera lägre prislappar. Mer specifikt en sänkning på 12 procent på samtliga varor inom färska grönsaker, frukt och bär.
Vi ser att våra medlemmar har det svårare ekonomiskt nu. De handlar mer av kampanjvaror, utnyttjar medlemserbjudanden i högre grad och flyttar handen i hyllan till billigare alternativ. Vi ser också att fler prioriterar bort den för hälsan så viktiga kategorin frukt och grönt. Det är olyckligt och inte hållbart. Nu gör vi en rejäl sänkning av priserna för att våra medlemmar fortsatt ska kunna prioritera att äta frukt och grönsaker, säger Marie Nygren, vd på Coop Sverige, i ett uttalande.
Sänkningen motsvarar momsen på livsmedel och gäller för Coops medlemmar i samtliga butiker och i e-handeln. De börjar gälla torsdag den 30 mars och ska sedan stå sig hela april.
Det här är en investering som vi gör här och nu för att våra medlemmar alltid ska kunna göra en bra affär hos Coop. Eftersom vi är en konsumentkooperation är det våra medlemmar som är våra ägare och därmed dem som vi prioriterar när vi investerar i vårt erbjudande.
Diskuterar med leverantörer
Dagligvarujätten meddelar dock att det här bara är början och att fler sänkningar är att vänta framgent.
Den här satsningen gör vi för att hjälpa våra medlemmar att få ner sina kostnader för frukt och grönsaker. Samtidigt fortsätter vi diskussionerna med våra leverantörer och vi kommer att genomföra fler aktiviteter framåt. Vi ser att flera råvaror gått ner i pris och vi förväntar oss prissänkningar från våra leverantörer. Bedömningen just nu är att vi kommer att se sänkta priser inom vissa kategorier framöver, säger Marie Nygren.
LÄS ÄVEN: Coop drev på prischocken - höjde innan leverantörer