Coop fortsätter arbetet med att återställa sina kassasystem, som drabbades hårt av tekniska problem i slutet av förra veckan. Anledningen till problemen var att mjukvarubolaget Kaseya hade utsatts för en IT-attack, något som också fick konsekvenser för Coop och en handfull andra svenska företag.
LÄS ÄVEN: Leverantörens akuta insats för att rädda Coop: "Jobbar dygnet runt"
Som en följd av problemen har Coop inte kunnat ta betalt för varor och i helgen hölls inledningsvis alla 800 butiker i landet stängda. Sedan dess har det dock skett en del lättnader och butikerna har kunnat öppnas upp allt eftersom. Nu på morgonen beräknar Coop att 500 butiker åter är öppna för handel.
Vi jobbar i två parallella spår för att se till att öppna så många butiker som möjligt, uppdaterar företaget i ett pressmeddelande.
Samtidigt har det pågått ett intensivt arbete att byta ut kassasystem i de butiker som varit stängda och fler och fler butiker med uppdaterade system öppnar just nu.
Coops e-handel ska hela tiden ha fungerat som normalt och de butiker som har erbjudit Scan & Pay-tjänsten har också kunnat hålla igång sin verksamhet. Enligt tidningen Market har attacken inneburit en rekordsnabb utrullning av appen. I förra veckan hade ett hundratal butiker installerat tjänsten men nu ska Scan & Pay finnas på runt 300 platser.
LÄS ÄVEN: Coop och Ica i samarbete efter attacken: "Ren byteshandel"