Coop fortsätter att bygga ut sin satsning på nätmaten. Efter att man under förra året byggt om sin sajt lanserade man i våras en smartare matkasse där recept kan kombineras och ändras för en mer individuell beställning.
Nu meddelar livsmedelsjätten att e-handelns snabba tillväxt kräver nya investeringar i logistik i form av ett näthandelsnav i den strategiskt viktiga handelsplatsen i Kungens Kurva söder om Stockholm.
– Mot bakgrund av Coops starka tillväxt inom näthandel de senaste åren så är det glädjande att kunna presentera denna nyhet vilket ger en kraftigt förstärkt kapacitet och goda möjligheter att effektivisera detta viktiga område, säger Sonat Burman-Olsson, VD och koncernchef för Coop Sverige.
Öppnar under första halvan av 2017
Coops nya näthandelsnav, något man kallar för darkstore, kommer att starta sin verksamhet under första halvåret 2017 och den nya fastigheten blir en av Coops enskilt största verksamheter och kommer att inrymma samma sortiment som kedjans stormarknader.
En darkstore är dock inte öppen att besöka för konsumenter fysiskt utan levererar enbart mat till Coops näthandelskunder. Sedan tidigare har Coops en liknande byggnad i Högdalen utanför Stockholm.
– Coop når idag mer än 50 procent av Sveriges hushåll med vårt lösplock och i stort sett hela befolkningen med våra matkassar. Med den nya anläggningen i Kungens Kurva mer än tredubblar Coop sin leveranskapacitet och rustar därmed för stark tillväxt, säger Sonat Burman-Olsson.